به گزارش اکونا پرس،

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولادمبارکه امروز، دوشنبه ۲۴ مردادماه، در پایان دومین روز از کارگاه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: فضای رقابتی ایجاب می‌کند که در مسیر حفظ و توسعه مزیت‌های رقابتی فعلی و ایجاد مزیت‌های جدید گام برداریم. در این فضای رقابتی صرفا حرکت کردن نمی‌تواند برای ما ثمرات خوبی داشته باشد و باید حرکت خود را در قالب گروه‌های کسب و کار انجام دهیم.

وی افزود: باید با شناسایی مزیّت‌ها، گروه و زنجیره‌ای که در آن قرار داریم را توانمند، از رقابت‌های کاذب پیشگیری و آن را به افزایش همکاری تبدیل کنیم؛ ورود به حوزه‌های جدید کسب‌وکار که روز گذشته هم مطرح شد یکی از موضوعات مهم است و به همین خاطر با توجه به ظرفیّت‌های جدیدی که در ایران وجود دارد لازم است به آن‌ها ورود کنیم.

لزوم ورود شرکت‌ها به مأموریت‌های تخصصی

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه زنجیره فولاد در حال حاضر تقریباً اشباع شده است، گفت: اشتراک دانش سازمانی یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و برای رسیدن به این اهدف باید تغییراتی رخ دهد، در حقیقت باید معماری سازمانی جدیدی را رقم بزنیم و ساختار و ترکیب سهامداری در شرکت‌ها را اصلاح کنیم.

طیب‌نیا اظهار کرد: باید شرکت‌های زیرمجموعه وارد کار تخصصی شوند و فعالیت‌هایشان از هم تفکیک شود تا در حوزه تخصصی خود رشد کنند. توسعه متوازن باید در زنجیره فولاد اتفاق بیافتد اما توسعه‌ها اکنون متوازن نیست. اگر این توسعه متوازن اتفاق نیافتد خودمان دچار زیان می‌شویم و به همین خاطر برای ایجاد این توازن باید برخی از طرح‌ها اصلاح شود.

پراکندگی منابع تأمین مواد اولیه در کشور

وی ادامه داد: یکی از حوزه مهم بخش حمل‌ونقل است که اگر بخواهم آن را به موضوع اصلاح ترکیب سهامداری متصل کنم، باید بگویم نیاز است اصلاحاتی در این زمینه انجام شود. فولاد خوزستان از شمال شرق کشور سنگ آهن، کنسانتره و گندله تامین می‌کند و از سوی دیگر فولاد مبارکه از جنوب کشور مواد اولیه برای مرکز تامین می‌کند. همچنین فولاد ارفع آهن اسفنجی مازاد دارد و این در حالی است که ما از گل‌گهر در سیرجان آهن اسفنجی خود را تامین می‌کنیم. البته از نظر تناژ ممکن است نتوانیم این اتفاق را به طور کامل رقم بزنیم اما می‌توانیم با بهینه کردن حمل‌ونقل جابه‌جایی‌هایی داشته باشیم حتی بدون اینکه ترکیب سهامداری‌ها را تغییر دهیم.

باید از ظرفیت‌های موجود و مشترک استفاده شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز حمل‌و نقل‌هایی غیرضروری در کشور انجام می‌شود و به همین دلیل باید یک بازتوزیع برای حمل مواد اولیه بر اساس منطقه جغرافیایی و ظرفیت حمل انجام شود. فولاد مبارکه تصمیم دارد واحد آهن اسفنجی تاسیس کند و این در حالی است که برخی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه نیز قصد تاسیس چنین واحدهای تولیدی را دارند. شاید بتوانیم بر اساس برخی تصمیمات از ظرفیت ‌های یکدیگر استفاده کنیم.

طیب‌نیا درباره معاملات درون‌گروهی در گروه فولاد مبارکه نیز گفت: آیین‌نامه‌های معاملاتی فولاد مبارکه برگرفته از آیین‌نامه‌های دولتی است و بنابراین واگذاری پروژه‌ها با شرایط ویژه به شرکت‌های گروه کار دشواری است اما می‌توانیم این کار را انجام دهیم که با لحاظ رقابت در کیفیّت و قیمت، مزیّت‌هایی برای شرکت‌های درون گروه در نظر گرفته و در هیئت مدیره تصویب شود که در شرایط مشابه اجازه داده شود تا در صورت برابر بودن کیفیت و قیمت درصدی از قراردادها را به شرکت‌های گروه واگذار کنیم. در حوزه خدمات فنی مهندسی یا تولید برق و انرژی نیز امکان دارد این اولویّت‌ها گذاشته شود.

فرهنگ اتّحاد باید در صنعت نهادینه شود

وی درباره موضوع تامین مالی گفت: اگر همه شرکت‌ها در کنار هم باشیم و گردش‌های مالی خود را در بانک‌ها مدیریت کنیم، هم‌افزایی ناشی از این گردش‌ها مزیّت‌های جدیدی را برای ما ایجاد می‌کند. از سوی دیگر برای تضامینی که می‌خواهیم برای شرکت‌ها بدهیم می‌توانیم با روش‌هایی مثل ضمانت شرکت‌های زیرمجموعه توسط شرکت‌های بالاتر هزینه تضامین را کاهش دهیم و تامین مالی یکپارچه در گروه را رقم زد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این که سهم این شرکت در بازار قابل توجه است، اظهار کرد: فولاد مبارکه به تنهایی بیش از ۴۰ درصد زنجیره فولاد و با احتساب شرکت‌هایی نظیر گل‌گهر، چادرملو و شرکت‌های مشابه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد صنعت فولاد را در اختیار دارد. ما باید از قدرت اتّحاد، استفاده حداکثری داشته باشیم. در واقع با این سهم از بازار، ما می‌توانیم برای بازار با نگاه منصفانه تصمیم بگیریم.

طیب‌نیا گفت: این اتّحاد، گام اول در جهت حداکثر کردن منافع ملی و بخشی است. اگر نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم در آینده زیان می‌بینیم. فرهنگ اتحاد باید در میان ما نهادینه شود و به این موضوع اعتقاد پیدا کنیم که هم‌افزایی باعث حداکثر کردن منافعمان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در نیمه دوم سال نیز بتوانیم جلسه مشابهی داشته باشیم و این مهم را قوت بخشیم.

 اصفهان_محسن راعی