به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، مهدی فدوی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری با اشاره به اینکه طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها جمع آوری سگ های بدون صاحب و حیوانات موذی برعهده شهرداری است، اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در یک بازه پانزده ماهه تا تیرماه حدود ۲۱۰۰ قلاده سگ بدون صاحب را به وسیله طعمه های غذایی زنده گیری کردهاست و جمع آوری سگ های بدون صاحب توسط اکیپ های زنده گیری سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود که نسبت به سال گذشته تعداد نیروها و همچنین شیف های فعالیتی آن ها دو برابر شده است تا حداکثر رضایت شهروندی حاصل گردید.

وی افزود: سگ های بدون صاحب که توسط سازمان مدیریت پسماند، زنده گیری می‌شوند به پناهگاه حیات شهرداری منتقل شده و در آنجا تا پایان عمر طبیعی خود به زندگی ادامه می‌دهند، به طوری که غذا دهی روزانه آن ها به صورت دائم‌‌ انجام می‌شود و دامپزشک معتمد نیز همواره بر روند انگل‌زدایی، واکسیناسیون و عقیم سازی آن ها نظارت کامل می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در خصوص عقیم سازی سگ های بلاصاحب در محل پناهگاه حیات، گفت: سگ های بدون صاحب که از سطح شهر جمع آوری می‌شوند با عقیم سازی در پناهگاه حیات به زندگی خود ادامه می‌دهند، البته گفتنی است که غذا دهی، مراقبت و عقیم سازی سگ ها، سالانه میلیارد ها تومان هزینه به شهرداری تحمیل می‌کند اما این سازمان بنابر وظایف اجتماعی و انسانی خود تا به امروز با تمام توان این کار را انجام داده است.

فدوی ادامه داد: بزرگترین چالش سازمان مدیریت پسماند در بحث زنده گیری سگ های بدون صاحب وجود تفکرات افراطی و دروغ پردازی ها است و برخی اشخاص در شهر اراک هستند که با استفاده از اخبار دروغ و بازی با احساسات مردم سعی می‌کنند شهروندان را قانع کنند که شهرداری سگ هایی را که جمع آوری می‌کند به روش های مختلف و غیر انسانی می‌کشد و بعد از آن هر بار عکس هایی از یک حیوان درمانده منتشر می‌کنند و از مردم می‌خواهند تا کمک های مالی برای درمان این حیوانات پرداخت نمایند اما هیچگاه از نتیجه فعالیت های خود و همچنین اقداماتشان گزارشی ارائه نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت پسماند بنابر وظایف اجتماعی خود با ارائه مستندات لازم لیست برخی از این سود جویان را به مقامات قضایی تحویل داده و امیدواریم که اقدامات لازم در این راستا انجام شود. از سوی دیگر بارها از حامیانی که به اقدامات شهرداری شک داشتند تقاضا شده تا در محل پناهگاه حیات حاضر شوند تا از نحوه زندگی سگ ها اطمینان خاطر حاصل کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک خاطرنشان کرد: چهار منطقه از محله های شهر اراک به عنوان مرکز اصلی تجمع سگ های بدون صاحب شناسایی شدند. چرا که غذا دهی به این سگ ها عمدتا در همین محله ها انجام می‌شود و شهرداری بنابر قانون نمی‌تواند اقدامی جز زنده گیری سگ ها انجام دهد.

وی افزود: خوشبختانه با طرح هایی که اواخر سال گذشته مورد اجرا قرار گرفت، تعداد زاد و ولد سگ های بلاصاحب در فصل بهار کمتر شد و امید می‌رود با عدم غذا دهی به این سگ ها، جمع آوری آن ها و انتقالشان به پناهگاه حیات نیز افزایش یابد.

اراک- خبرنگار - سید محسن موسوی