به گزارش اکونا پرس،

به نقل از دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای باختر،  “محمدرضاطهرانی “با اعلام این خبر اظهارداشت: دکل مذکور از نظر مکانی، در منطقه ای بسیار صعب العبور، در میان جنگل های پشت کوه، واقع در قلب کوهستان های زاگرس مرکزی و در مرز استان های چهار مهال و بختیاری، لرستان، اصفهان و خوزستان، ما بین ارتفاعات لم لمی و بزنوید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: خط ۴۰۰ کیلوولت رودبار- عباسپور یکی از خطوط مهم و با قدمت شمال- جنوب شبکه برق کشور است ،که سلامت و پایداری آن نقش بسیار مهمی در قابلیت اعتماد شبکه سراسری برق کشور دارد. در اثر بارندگی های سال های متمادی گذشته، رودخانه بختیاری به طور طبیعی از بستر اصلی منحرف و به سمت کوهی که دکل ۲۷۰ خط یاد شده بر روی دامنه آن قرار دارد، متمایل شده است. همچنین بدلیل رانش گسترده زمین در اطراف دکل ۲۲۲ این خط، این دکل هم در معرض سقوط قرار گرفته بود.

طهرانی افزود: بر این اساس پروژه ای برای جابجایی دکل های یاد شده تعریف و آغاز شد. انجام این پروژه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اهمیت خط مذکور جزء پروژه های پیچیده و پر ریسک  خطوط انتقال در سطح کشور بوده  و هدف  از اجرای آن نیز پایدارسازی یکی از خطوط مهم ترانزیت  انرژی شمال- جنوب شبکه سراسری برق کشور بود، از این رو اجرای این طرح از مدتی قبل در دستور کار برق منطقه ای باختر قرارگرفت.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه اظهارداشت: طبیعت بکر و خشن منطقه و بارش های سنگین برف و باران در فصول بارش ، جاده دسترسی قدیمی  خط یاد شده را تقریبا” به طور کامل از بین برد. و ازاین رو جهت رسیدن به مکان جابجایی دکل ها جاده ای  از نو احداث شد که با توجه به طولانی بودن مسیر(۲۴ کیلومتر) و بسیار سخت گذر  بودن منطقه، احداث جاده جدید حدود ۴ ماه طول کشید. ضمن اینکه بارش های موسمی تابستان گذشته نیز، یک بار دیگر بخش های قابل توجهی از جاده تازه احداث شده را از بین برد که احیای آن بخش از جاده، زمان و هزینه بسیار زیادی بر پروژه تحمیل کرد.

مجری طرح اصلاح و بهینه سازی برق باختر در پایان اظهارداشت:  برای اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

اراک- خبرنگار - سید محسن موسوی