به گزارش اکونا پرس،

سید وحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک گفت:شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران که در نزدیکی شهر اراک بنا شده است، آب و هوای خوبی دارد و اگر جاذبه‌های زندگی در این شهرها افزایش یابد به عنوان دو مرکز هدف برای مهاجرت جمعیت سرریز اراک مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد:برای تحقق این امر باید مشوق‌هایی در این شهرها در نظر گرفته شود و سرانه‌های آموزشی، درمانی، ورزشی و خدماتی به اندازه کافی در آن پیش‌بینی شود، حتی می‌شود دانشگاه‌های شهر اراک واحدی را در شهرهای امیرکبیر و مهاجران تأسیس کنند و با جذب دانشجو به رونق این شهرها پرداخت.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک،تاکید کرد: جاذبه‌های لازم در شهر جدیدی همچون امیرکبیر به وجود ندارد و از آنجا که خدمات ورزشی، تفریحی، اجتماعی و فرهنگی در این شهر به اندازه کافی ارائه نمی‌شود، افراد استقبال چندانی برای سکونت ندارند.

وی با بیان اینکه شهروندان مجبور هستند برای یک خرید کوچک یا حتی استفاده از مراکز آموزشی به شهر مادر مراجعه کنند و همین موضوع باعث کاهش استقبال مردم از سکونت در این شهرها شده است، تصریح کرد:اگر قطار بین شهری اراک_امیرکبیر احداث شود، هزینه ایجاد آن از ایجاد مترو به مراتب کمتر است، زیرا ریل‌گذاری آن روی زمین است و نیازی به حفر تونل نیست و یکی از مهم‌ترین مشکلات زیرساختی این شهر را بهبود خواهد بخشید.

میرنظامی اظهار داشت: در همین زمینه لازم است دولت تأمین زیرساخت‌ها در شهرهای امیرکبیر و مهاجران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، چرا که توسعه این شهرها بدون در نظر گرفتن امکانات و زیرساخت‌های شهری کاری بیهوده خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما ناچار به ایجاد شهرهای جدیدی همچون امیرکبیر یا مهاجران هستیم، چراکه پدیده شهر گریزی یک واقعیت انکارنشدنی در جهان امروز است، ادامه داد:اراک به عنوان شهر مادر از نظر محدوده و حریم امکان توسعه افقی را ندارد و توسعه عمودی این شهر و ساخت مجتمع‌های بلندمرتبه در آن مشکلات ترافیکی و اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت، زیرا معابر این شهر و اماکن تفریحی، ورزشی، فرهنگی و تجاری آن ظرفیت پاسخگویی به نیاز جمعیت ساکن در این مجتمع‌ها را نخواهد داشت.

اراک- خبرنگار - سید محسن موسوی