به گزارش اکونا پرس،

محمد زمانیان، معاون مالی شرکت فولاد سنگان در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی این شرکت  اعلام کرد :با توجه به پایش های متوالی این شرکت، میزان تولید و فروش برنامه ریزی شده محقق و گفتنی است میزان رشد سود خالص و عملیاتی به ترتیب بیش از سیزده و بیست درصد پیش بینی می گردد.

معاون مالی فولاد سنگان ادامه داد : با توجه به بحران های جاری در دنیا، میزان تقاضای فولاد کاهش یافته که متعاقبا کاهش نرخ فولاد را در پی داشته و  نکته قابل توجه در این حوزه ، افزایش سودآوری فولاد سنگان است که نقطه قوت آن،  تولید پایدار کارخانه کنسانتره سازی است، که امسال نسبت به سال قبل افزایش تولید را پی داشته و افزایش 138 درصدی تولید نسبت به مشابه سال قبل، از دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان خواهد بود .

وی به دیگر دلایل افزایش سودآوری اشاره کرد و  افزود : افزایش تولید، موجب کاهش بهای تمام شده گندله می گردد که این موجب افزایش سود آوری فولاد سنگان در حوزه تامین پایدار این محصول بوده و کاهش میزان قیمت سنگ، ریکاوری سنگ در بخش تولید از دیگر دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان است.

چالش های حوزه سودآوری

اولین موضوع در حوزه  چالش های سودآوری ، حمل و نقل است  و با توجه به مشکلات حوزه زیرساختی ( ریلی و جاده ای) عدم توجه کافی به این حوزه استراتژیک،  بدون شک موجب اختلالات جدی در حوزه تولید و البته سودآوری خواهد شد.

معاون مالی فولاد سنگان با اشاره به مشکلات این حوزه یادآور شد :تولید روزانه گندله در فولاد سنگان حدود 18 الی 20 هزار تن گندله بوده و  ارسال محصول نهایتا در روز 10 هزار تن است ( بصورت جاده و ریلی)  که همواره بیش از هشت هزار تن محصول ( گندله) در پایل های ذخیره باقی مانده و اگر به موقع ارسال و فروخته نشود، بدون شک منابع مالی ما دچار مشکل شده و پروژه های توسعه ای و دیگر برنامه ها را مختل می کند.

وی با یادآور شدن دیگر موانع موجود، گفت : بی شک بحث تامین قطعات یدکی از موارد مورد تاکید در روند تولید است که فولاد سنگان با عنایت به تجارب شرکت های دانش بنیان و سازندگان بومی، بسیاری از قطعات را مهندسی معکوس نموده و البته  بعضی از قطعات،  نیازمند واردات است که بحث تامین ارز ،  انتقال ارز و ارسال محصول انتخاب شده از دیگرموانع روند تسریع در کار است .

 زمانیان در ادامه به سرمایه گذاری های فولاد سنگان اشاره کرد و افزود :فولاد سنگان با توجه به سودآوری مناسب، سعی در تثبیت منابع و سرمایه گذاری در پروژه های  توسعه ای نموده که درافق چهار ساله ( در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت) که در بخش ارزی و ریالی حدود 32 هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال  1401، حدود هشت هزار در طرح های زیرساختی و سرمایه ای خواهد بود .

معاون مالی فولاد سنگان در ادامه مباحث فوق ، اشاره کرد : در بخش زیرساخت ها ( تامین پایدار  برق، آب و گاز  مورد نظر خواهد بود که انشالله  بتوانیم تامین پایدار موارد ذکر شده را داشته باشیم و در بخش توسعه ای ( افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی، کارخانه کنسانتره هماتیت به ظرفیت 2میلیون و پانصد هزار تن  و سرمایه گذاری در دیگر حوزه ها که انشالله در اطلاع رسانی خواهد شد.

وی  در پایان خاطر نشان کرد :  موارد اشاره شده در حوزه های سرمایه گذاری، به نظرم بایستی به فال نیک گرفته شود ، کما اینکه سرمایه گذاری های فولاد مبارکه در این منطقه در حوزه های  متفاوت موجب افزایش رفاه  عمومی که از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی  است، شده که با تلاش و کوشش تمامی همکاران ، حمایت مدیریت محترم ، سرمایه گذاری متناسب و استفاده از منابع خدادادی  ، انشالله شاهد افزایش رونق اقتصادی در منطقه و کشور خواهد شد.

اصفهان_محسن راعی