به گزارش اکونا پرس،

دکتر مجتبی ملااحمدی درنشست خبری بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان از تدوین اطلس نیازهای آموزش و پرورش اصفهان و رونمایی از آن در جشنواره خبر داد و گفت: در همین زمینه و برای جذب بیشتر و بهتر خیرین در طرح های مدرسه سازی سامانه ی را برای رصد پروژه های خیرسازراه اندازی کرده ایم که افراد می توانند از روز انعقاد تفاهم نامه تا بهره برداری از مدرسه آن را رصد کنند .

وی با ابراز خرسندی از تعامل اداره کل نوسازی مدارس، اداره کل آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان گفت: تعامل این سه ضلع دستاوردهای خوبی به همراه داشته است و حضور مدیران و وزیر آموزش و پرورش در استان ان شالله ثمر بخش خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان توجه به نهضت هنرستان‌سازی به عنوان یک اولویت و انعقاد تفاهم نامه برای ساخت هنرستان در استان را یادآور شد و افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان از سال ۷۸ تاکنون روند رو به رشدی داشته و هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه ساز اصفهان طی این مدت ۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس ساخته اند و ۲۲۰ هزار دانش آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند.

دکترملااحمدی، از رونمایی از طرحی به نام مدارس متری در جشنواره خیرین مدرسه ساز اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح خیرین در کنار هم قرار گیرند تا هر کسی به سهم خود برای ساخت مدرسه کمک کند.

عضو جامعه خیرین مدرسه ساز کشوراز برگزاری بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز با حضور 1000نفر از خیرین     و وزیر آموزش و پرورش خبرداد و افزود: رویکرد جشنواره امسال تکمیل طرح های نیمه تمام است، ضمن اینکه مانند جشنواره‌های گذشته خیرین تعهداتی می‌دهند و از خیرین نیز تجلیل می شود.

 ملا احمدی، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان، تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰ پروژه با استفاده از تسهیلات اتاق بازرگانی اصفهان، کمک در ارایه بزرگترین محموله تجهیزات آموزشی در ابتدای سال تحصیلی، اجرای طرح هر افتتاح یک خیر جدید و جذب خیرین جدید، تدوین طرح سفیران مدرسه ساز و معرفی یک دانش آموز در هر مدرسه به عنوان سفیر مدرسه ساز، تشکیل کارگروه جوانان و تقویت کارگروه بانوان، انعقاد تفاهم نامه با شهرداری اصفهان برای فضای سبز مدارس از جمله اقدامات این مجمع طی یکسال اخیر است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت دهمین دوره هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان از آبان ماه سال گذشته، گفت: در این دوره علاوه بر مدرسه سازی، مدرسه یاری نیز در دستور کار هیئت مدیره قرار گرفت تا خیرین برای نگهداری مدارسی که ساخته می شود مشارکت کنند.

 تعداد دانش آموزان ثبت نامی مدارس دولتی در اصفهان بیش از تراکم مصوب است 

در ادامه این نشست مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به جمعیت ۹۲۸ هزار و ۸۰۵ نفری دانش آموزان استان اصفهان در ۳ دوره تحصیلی، گفت: از این تعداد حدود ۷۷۸ هزار دانش آموز در مدارس دولتی و ۱۵۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

مجید نسیمی ، گفت:  ۱۴.۷۵ درصد از کلاس‌های دایر مدارس دولتی استان و ۱۷.۵۷ درصد از دانش آموزان مدارس دولتی استان در مدارس دو نوبته مشغول تحصیل هستند.

نسیمی با اشاره به اینکه به ۲۳۰ مدرسه ۹ کلاسه و یا ۱۸۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در استان نیاز داریم افزود: طی سال‌های اخیر ‌۲۲ مدرسه با ۱۷۷ کلاس از مدارس تخلیه فوری با استفاده از محل اعتبارات دولتی و یا با مشارکت خیرین تخریب و بازسازی شده است. 

نسیمی با بیان اینکه ۹۴ مدرسه با ۷۳۳ کلاس درس در استان جزو مدارس خطرآفرین است، تصریح کرد: از این تعداد ۴۶ مدرسه با ۳۵۳ کلاس درس دستور تخلیه فوری، ۲۱ مدرسه با ۱۵۳ کلاس درس دستور تخلیه و تخریب چند فضا و ۲۷ مدرسه با ۲۲۷ کلاس قابل استفاده تا یکسال آینده است.

وی سرریز جمعیت دانش آموزی را تعداد دانش آموز ثبت شده در مدارس دولتی بیش از تراکم مصوب عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در کل استان ۱۰ هزار و ۲۷۴ دانش آموز در قالب ۳۶۰ کلاس درس بیش از تراکم مصوب مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان ، با اعلام اینکه ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس درس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ دانش آموز در استان بر اثر فرونشست زمین دچار آسیب دیدگی شده است، گفت: ۹۴ مدرسه با ۷۳۳ کلاس درس در استان جزو مدارس خطرآفرین است.

با اعلام اینکه طی یکسال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در زمینه تعمیر و تجهیز مدارس استان هزینه شده، تصریح کرد: تامین تجهیزات تخصصی ویژه هنرستان‌های فنی و مراکز کاردانش، تامین تجهیزات مربوط به سیستم‌های هوشمندسازی مدارس، تامین تجهیزات مربوط به کلاس‌های آزمایشگاهی از جمله این هزینه‌ها بوده است.

شهر اصفهان و مناطق مهاجرپذیر بیشترین کمبود مدرسه را دارد 

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تعامل خوبی میان اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان وجود دارد که باعث شده ساخت مدارس خیرساز رشد بیش از دو برابری داشته باشد.

محمدرضا ابراهیمی،با بیان اینکه در شهر اصفهان و مناطق مهاجرپذیر بیشترین کمبود مدرسه را داریم، گفت: در برخی روستاها مدرسه داریم، ولی دانش آموز نداریم چون به اصفهان مهاجرت کرده‌اند و باعث شده در اصفهان و شهرهای جدید و اقماری کمبود مدرسه داشته باشیم.

وی با اشاره به تحصیل یک میلیون دانش آموز در استان، گفت: وضعیت مدارس شهر اصفهان بحرانی‌تر از سایر نقاط است، چراکه هر سال مهاجرانی به اصفهان و شهرهای بزرگ داریم، به همین دلیل عموم مدارس دو نوبته در شهر اصفهان و مرکز شهر و نیز شهرک‌های اقماری و شهرهای جدید مثل بهارستان، شاهین شهر و فولادشهر است.

وی با بیان اینکه در مناطق مهاجرپذیر نیاز به مدرسه داریم، تصریح کرد: در برخی روستاها مدرسه داریم، ولی دانش آموز نداریم چون به اصفهان مهاجرت کرده‌اند و باعث شده در اصفهان و شهرهای جدید و اقماری کمبود مدرسه داشته باشیم.

 وی درباره شناسایی نزدیک ۷ هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان گفت: در حال بررسی و جمع بندی هستیم تا تعداد دقیق دانش آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کنیم. ضمن اینکه در حال تهیه طرحی هستیم تا هیچ دانش آموزی در سن تحصیل از نعمت تحصیل محروم نماند. همچنین در حال تلاش هستیم تا به دلیل آلودگی هوا دانش آموزان دوباره در فضای آنلاین قرار نگیرند.

اصفهان_محسن راعی