به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در حاشیه نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران درباره میزان استقبال از قابلیت اینترکانکشن میان پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: قابلیت اتصال متقابلی که بین پیام‌رسان‌ها راه اندازی شده، بسیار خوب است و در کلاس جهانی، اتحادیه اروپا آن را به قانون تبدیل کرده است.

وی افزود: اکنون نیاز به تبلیغ و ترویج وجود دارد که این قابلیت به مردم معرفی شود و گفته شود نیاز ندارند برای ارتباط چند پیام‌رسان را نصب کنند، بلکه هر پیام‌رسانی که بیشتر استفاده دارند را نصب می‌کنند و هر کسی که با آنها کار داشته باشد، از طریق سایر پلت‌فرم‌ها و با استفاده از این قابلیت می‌تواند به آنها پیام بفرستد.

زارع پور گفت: حتی در قدم بعد به دنبال  ایجاد کانال و گروه هستیم. به صورت کلی قابلیت خوبی است که مردم بشناسند و استفاده کنند.

وزیر ارتباطات درباره بروز چالش بعد از عدم تغییر ساعت رسمی برای برخی دستگاه‌های الکترونیکی گفت: اگر به سایت بین المللی تنظیم ساعت مراجعه کنید، مشاهده می کنید که از شهریور سال گذشته بحث عدم تغییر ساعت انجام شده بود و در سایت وجود دارد.‌ از ثانیه های اول سال ۱۴۰۲ تمام سرورهای جهانی ساعت دقیق را نشان دادند؛ مساله‌ای که اشاره شد، به فناوری برخی گوشی‌ها مربوط است که نیاز به به‌روزرسانی دارد و تولیدکننده گوشی باید این کار را انجام دهد. شاید در بالای ۹۰ درصد گوشی‌ها انجام شده باشد اما برای برخی از مدل‌های گوشی مانند سامسونگ هنوز این اتفاق رخ نداده که در حال رایزنی هستیم و یک به یک در حال انجام است. این ماموریت وزارت ارتباطات نیست بلکه به وزارت صمت  مرتبط است که البته در حال رایزنی هستیم تا مشکل حل شود. اما کمی زمانبر است و آنچه که به عهده ما بوده انجام شده است.

وی درباره برنامه وزارت ارتباطات در زمینه ثبت نام شرکت‌ها در طرح نوآوری گفت: وزارت ارتباطات تمام قد حامی شرکت‌های دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در روز جهانی ارتباطات نمایشگاهی را از تجهیزات تولید داخل که طی ۲۰ ماه اخیر در داخل کشور بومی‌سازی شده است را داشتیم. الحمدالله حرکت خوبی شروع شده و همچنین در حوزه بومی‌سازی هم اولویت‌های جدید را اعلام کردیم و شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند هم مورد حمایت ما، معاونت علمی و وزارت صمت هستند.

او تاکید کرد: در حوزه سکو و پلتفرم نیز ما حامی، مبلغ و استفاده‌کننده ظرفیت‌های داخلی کشور در این حوزه هستیم و همه ظرفیت‌های وزارت ارتباطات از منابع مالی گرفته تا دیگر موارد در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی درباره نگاه وزارت ارتباطات به پست، تصریح کرد: طی چند سال گذشته به ویژه دوران کرونا اقبال مردم به خریدهای اینترنتی و کسب و کارهای برخط بیشتر شده است البته یک‌جهت گیری جهانی بود و در همه جای دنیا این اتفاق افتاد. بنابراین شاید بتوان گفت که پست جمهوری اسلامی ایران و لجستیک یک پوست‌اندازی کرد و از پاکت به سمت بسته‌های بزرگ رسید و الان پست در حال تبدیل شدن به ستون فقرات در اقتصاد دیجیتال کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از ۷۰ درصد کسب و کارهای اینترنتی کالامحور هستند و کالاهایشان توسط همین شرکت‌هایی که مشاهده می کنید، جابه‌جا می شوند. ما دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های فناوری‌های جدید برای هوشمندسازی لجستیک در کشور مخصوصا پست استفاده کنیم تا بتوانند خدمات با کیفیت‌تری را به مردم ارایه کنند. امیدواریم تا پایان دولت کاری انجام دهیم که اگر مردم عزیز چیزی را آنلاین خریداری می‌کنند یا خواستند بسته‌ای را پست کنند، در بازه‌های چند ۱۰ دقیقه این موضوع تسهیل شود. همچنین شرکت ملی پست از حیث تعداد مرسوله در ۲۰ ماه گذشته قریب به ۳۵۰ میلیون مرسوله را جا به جا کرده است البته مقدار بسیاری هم توسط بخش خصوصی جابه‌جا شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کاری که در این دوره انجام شده، قابل قیاس نیست و ما بیش از ۴۰۰۰ روستا را طی 20 ماه برای اولین بار به اینترنت متصل کردیم؛ ۳۰۰۰ روستا باقی مانده که تا پایان سال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت متصل خواهیم کرد.

نزدیک به ۹۲ درصد روستاها به اینترنت متصل شده‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مراسم افتتاحیه نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته هم اظهار کرد: از همه عزیزانی که برای این‌ نمایشگاه زحمت کشیدند تشکر میکنیم، ان‌شاالله این نمایشگاه نقطه عطفی در حوزه پست باشد.

وی افزود: بحث کسب و کارهای اینترنتی در کشور شاید زودتر از سایر کشورها شروع شد و رونق گرفت. برای اینکه به جایگاه خوبی در اقتصاد دیجیتال برسیم، به مقدماتی نیاز دارد که یکی از آن زیرساخت است که بخشی به ما و به دیگر بخش‌ها مرتبط است. یکی از اقدامات گفته شده زیرساخت است که الحمدلله ما در روستا و شهر کشورمان دسترسی به اینترنت وجود دارد و نزدیک به ۹۲ درصد روستاها به اینترنت متصل شده‌اند و تا پایان امسال روستایی نخواهیم داشت که به شبکه پرسرعت متصل نیست.

وی جابه‌جایی الکترونیکی ۹۸ درصد مبادلات پولی کشورمان را نشانه پیشرفت در این زمینه دانست و ادامه داد: خوشبختانه زیرساخت‌های برای اقتصاد الکترونیکی در کشورمان آماده است و برای اینکه به جایگاه خوبی در حوزه اقتصاد دیجیتال برسیم نیازمند یک‌سری مقدمات و زیرساخت‌ها هستیم.

زارع پور با بیان اینکه تا زیرساخت نباشد، فناوری معنا ندارد، اظهار کرد: در زمینه فیبر نوری هم تا الان سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند و در نظر داریم تا پایان سال ۸ الی ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار بگیرند. الحمدالله در حوزه سکوها و پلتفرم های داخلی ما جزو کشورهایی هستیم که پلت‌فرم‌های بومی خود را داریم و در حال حاضر نیاز کشور در خرید و فروش برخط از طریق پلتفرم های داخلی انجام می‌شود.

زارع پور با اشاره به اینکه به‌دلیل وجود پلتفرم‌های بومی قوی در حوزه تجارت الکترونیکی، کسی در کشور احساس نیاز به خدماتی چون آمازون و Ebay ندارد گفت: ما پلتفرم‌های بومی قوی در حوزه تجارت الکترونیکی داریم و باید به افرادی که برای این موضوع تلاش کرده‌اند، سرداران استقلال کشور گفت. یک عده در میدان جنگ جنگیدند تا خاک ما به دشمن نرسد و یک عده از جوانان نخبه ما نیز تلاش کرده‌اند تا در فضای مجازی به دشمن نیازمند نشویم و خاکمان را در این فضا به آن‌ها ندهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش تأکید کرد: لجستیک قابل اتکا و هوشمند از دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز است و بحث تضمین  کالا و و حساب امانی هم از موارد مورد توجه است که ما موضوع حساب امانی را پیگیری می کنیم. بخش خصوصی در این زمینه اقداماتی انجام داده است اما در آیین نامه سال گذشته بانک مرکزی موظف به ایجاد حساب امانی شد.

وی تصریح کرد: با وجود زحمات کشیده شده در حوزه پست اما ما فاصله داریم تا به پست هوشمند برسیم. باید حداکثر استفاده خود از فناوری‌های نوین را داشته باشیم تا درنهایت خدمت قابل اتکا به مردم ارایه بدهیم. باید به این گفته برسیم که مردم بتوانند هر کالا و محصولی که خریداری می کنند با دقت چند دقیقه داشته باشیم. به عبارتی باید از بازه زمانی ساعت شروع کنیم تا در دو سال آینده به بازه زمانی دقیقه برسیم.

زارع پور در پایان گفت: در نهایت تلاش می‌کنیم تا سطح رفاه مردم بالا برود وخواهشم از دوستان این است که کار را دنبال کنند. نمایشگاه امروز، نمایشگاه خوبی است تا ظرفیت‌ها برای هدف لجستیک هوشمند ریشه یابی و به کار گرفته شود.