به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، براساس بند ۱۰ ماده یک قانون سیاست‌های اصل۴۴ شرکت تعاونی فراگیر ملی نوعی تعاونی متعارف است که برای فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی تشکیل می‌شود. عضویت افراد در این تعاونی آزاد است و در بدو تشکیل حداقل ۷۰ درصد اعضای آن باید از سه دهک پائین درآمدی باشند.

یکی از بندهای مهم مندرج در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری کمک به تشکیل تعاونی‌های فراگیر ملی برای فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی جامعه است که پس از قانونی شدن در مجلس و ابلاغ از سوی ریاست جمهوری از نیمه‌های سال ۱۳۸۸ در دستور کار وزارت تعاون سابق قرار گرفت.

در همین راستا مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بیش از ۳۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض به تعاونی‌های فراگیر ملّی طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه جهت سرمایه در گردش این نوع از تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱ با هدف فقرزدایی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر سه دهک پایین درآمدی جامعه خبر داده است.

وی با اشاره به فلسفه وجودی تعاونی‌های فراگیر ملّی می‌گوید: این تعاونی‌ها به منظور فقرزدایی از اقشار کم درآمد، با عضویت حداقل ۷۰ درصد از اعضای سه دهک پایین درآمدی و در راستای جامه‌عمل پوشانیدن به تأکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر ساماندهی اقشار آسیب‌پذیر در قالب این نوع از تعاونی‌ها تشکیل می‌شوند.

امیرآبادی‌زاده از به‌روز رسانی اطلاعات تعاونی‌های فراگیر ملّی در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر پیگیری اتصال سامانه مربوطه به سامانه جامع رفاه ایرانیان و ایجاد دسترسی به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها به‌ منظور وسع‌ سنجی و احصای افراد سه دهک پایین درآمدی مشمول عضویت در این نوع از تعاونی‌ها در دست انجام است.