به گزارش اکونا پرس،

محمد علیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع پیشرفت منطقه‌ای که ما دنبال می‌کنیم، در سه‌ مفهوم اهمیت دارد، نقشه پیشرفت، خطه پیشرفت و خود منطقه. ما معتقدیم موضوع پیشرفت اگر بخواهد در یک منطقه جغرافیایی مشخص پیش رود، نیازمند نقش‌آفرینی مردم به‌عنوان عامل اصلی پیشرفت است.  

وی ادامه داد: بر همین اساس برای اینکه بتوانیم کار پیشرفت را از طریق مردم جلو ببریم، نیازمند شناخت پیشران‌های جریان مردمی هستیم که این پیشران‌ها هسته‌های پیشرفت حلقه میانی می‌شوند؛ پس اولین کاری که می‌کنیم این است که این هسته‌های پیشرفت را در شهرستان شناسایی و ارزیابی می‌کنیم، آنها را انتخاب کرده و بعد از طریق آموزش و توانمندسازی  در یک فرآیند تخصصی، آنها را آماده می‌کنیم تا نقشه پیشرفت شهرستان خودشان را آماده کنند. چون ما به دنبال این هستیم که پیشرفت یک منطقه پایدار باشد و پایداری زمانی انجام می‌شود که جریان مردم در آن منطقه به میدان بیایند و کار را جلو ببرند.

رئیس مرکز پیشرفت منطقه‌ای ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام بیان کرد: در بین ۱۴۵۸ گروهی که شناسایی شد، ۲۱۵ گروه به رویداد رقابت پیشرفت هسته‌های منطقه‌ای در سال ۱۳۹۹ دعوت شدند و از میان آنها ۹۷ گروه وارد رویداد شده و از میان آنها ۳۲ گروه منتخب شدند که یکی از این گروه‌های منتخب، گروه قرارگاه جهادی قرآن و عترت شهرستان سرخس بود. ما کار آموزش را با این گروه ذیل ۱۷ سرفصل تخصصی شروع کردیم که اصلی‌ترین نقطه این کار آموزشی، شاخص‌های پیشرفت و چگونگی طراحی نقشه پیشرفت منطقه‌ای بود.

علیان ادامه داد: برای اینکه گروه بتواند کار خود را بهتر جلو ببرد، یک راهبر تخصصی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری دارد را اختصاص می‌دهیم تا در کنار گروه از طرف مجموعه ستاد اجرایی قرار گیرد. البته ستاد پیشرفت کار خودش را با بازوهای عملیاتی جلو می‌برد و بازوی عملیاتی مجموعه ستاد پیشرفت در این موضوع نقشه جامع پیشرفت، مجموعه دانش‌بنیان همپا است که کار خودش را به‌صورت تخصصی در حوزه‌ نقشه‌ها جلو می‌برد؛ آن راهبر تخصصی هم از مجموعه همپا است. بنابراین راهبر تخصصی نقشه پیشرفت سرخس را طراحی کرده و ما هم مسیر مصوبات قانونی را در این مسیر طی کردیم و به جلسه تفاهم‌نامه رسیدیم. این کار هم نزدیک به یک سال طول کشید.

وی درباره تاثیر نقشه پیشرفت بر محرومیت‌زدایی بیان کرد: باید دید محرومیت‌ها از کجا شروع می‌شوند. محرومیت‌ها از جایی شروع می‌شوند که جریان مردم در یک منطقه نسبت به شهرستان خودشان دیگر حسی ندارند، ناامید شده و فکر می‌کنند فرد دیگری از بیرون باید برایشان کاری کند. ما باید این حس را بشکنیم و بگوییم خود شما هستید که باید کار کنید، مطالبه داشته باشید و مسئولان را پای کار بیاورید. این نقشه‌های پیشرفت منجر می‌شوند که با یک مسیر مشخص مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی مسئولان پای کار مردم بیایند و با پای کار آمدن مردم هم کارها بهتر جلو می‌رود و به رفع محرومیت پایدار منجر می‌شود.

رئیس مرکز پیشرفت منطقه‌ای ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه ما برای چهار منطقه دیگر به جز سرخس این نقشه را طراحی کردیم، گفت: منطقه بوشگان در بوشهر، شهرستان سیریک در هرمزگان، سربیشه در خراسان جنوبی و کنگان در بوشهر که نقشه‌های آن در حال طراحی است. ما در فاز اول هستیم ۱۸ نقطه را شروع کرده که پنج نقطه ددر مرحله رسیدن به نتیجه است. در فاز دوم به ۵۰ شهرستان و در فاز سوم و چهارم، همه شهرستان‌های کشور را از طریق فعال‌سازی جریان‌های مردمی به نتیجه برسانیم.  

علیان با بیان اینکه نقشه پیشرفت شهرستان سرخس مبتنی‌بر شاخص‌های ۳۲ گانه پیشرفت منجر به استخراج ۵۲ مساله اساسی شده است، گفت: این ۵۲ مساله اساسی در هشت الگوریتم تحولی در شهرستان سرخس دسته‌بندی شد، این الگوریتم‌ها دو دسته‌اند. الگوریتم بهبود وضعیت موجود در شهرستان سرخس که شامل حوزه سلامت، حمل‌ونقل و بودجه‌ریزی و الگوریتم‌های تحول پیشرفت که دسته اول را شامل می‌شوند، حوزه‌های تولید و کشاورزی، فناوری و صنعت، علم و آموزش، هویت و انسجام اجتماعی، مدیران و مسئولان نیز جزو دسته دوم هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این الگوریتم‌های تحول ما ‌پروژه‌های مد نظر را استخراج کردیم و ذیل تفاهم‌نامه عملیاتی خواهیم کرد، آنچه که در میدان عملیات منجر به تحقق می‌شود، عنوان مرکز پیشرفت منطقه‌ای شهرستان سرخس است که توسط جریان مردمی ایجاد شده و پنج رواق تخصصی دارد، رواق هدایت و معنویت، رفاه و معیشت، حیات و هویت، علم و عقلانیت، تفکر و خلاقیت و تحول طریقت.