به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، موضوعات توسعه بیشتر تجارت، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل ونقل، ارتباطات و همکاری‌های بشردوستانه در چارچوب اکو و همچنین امکان بهبود مکانیسم فعالیت این ساختار چندجانبه در دستور کار این اجلاس بود.

رئیس‌جمهور ازبکستان در سخنان خوشامدگویی خود در شروع اجلاس، نشست کنونی را تاییدی آشکار بر عزم کشورهای عضو اکو برای گسترش مشارکت همه جانبه در مسیر توسعه مشترک دانست.

دقیقا دو سال پیش پانزدهمین اجلاس سران سازمان در عشق‌آباد برگزار شد و تصمیمات مهمی که در نشست ترکمنستان گرفته شد، نفس تازه‌ای به فعالیت‌های این ساختار بخشید. تاکید ویژه بر کار همه جانبه جاری برای اصلاح و بهبود کارایی اکو و رشد اقتدار آن در عرصه بین‌المللی شد.

رهبر جمهور ازبکستان به ویژه تأکید کرد که اجلاس تاریخی کنونی و نتایج آن به تثبیت بیشتر سازمان به عنوان یک ساختار مؤثر و کارآمد و رساندن این مشارکت چند جانبه به سطوح جدید کمک خواهد کرد.

سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان هم برگزاری نشست کنونی سران را در زمانی دانست که ما مستقیماً با چالش‌های جدی ژئوپلیتیکی روبرو هستیم که تأثیر مستقیمی بر توسعه و روند اقتصاد جهانی دارد و در عین حال این چالش‌ها علیرغم وجود ماهیت پیچیده آنها، چشم‌اندازهای جدیدی را باز می‌کند. همانطور که تاکید شد، موضوعاتی مانند استفاده سازنده و موثر از این فرصت‌ها، استفاده از تمامی مزیت‌های مطلوب سازمان همکاری‌های اقتصادی در بستر تحولات ژئواکونومیک مدرن، باید به وظیفه کلیدی اکو در آینده نزدیک تبدیل شود. در این راستا رئیس ترکمنستان وجود تمامی شرایط لازم را اعلام کرد.

او بر این موضوع تاکید کرد که بر اساس اسناد، تصمیمات و توافقات اتخاذ شده در پانزدهمین اجلاس سران، باید به سرعت حوزه‌های اصلی تعامل را تعیین و موضوعات مهم را تحلیل و اجرای عملی آنها را آغاز کنیم. وی تمرکز بر برخی از جنبه‌های کلیدی را که در حال حاضر اهمیت ویژه‌ای دارد، مناسب دانست.

به گفته او در سال ۲۰۲۱، ترکمنستان در دوران ریاست خود بر سازمان همکاری اقتصادی، شروع به ایجاد کریدورهای اقتصادی در منطقه اکو را پیشنهاد کرد که به عنوان سیستمی از مسیرهای اصلی پایدار برای ارتقای توسعه در کالاها، خدمات و منابع مالی نظر گرفته می شود. به منظور افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای سازمان، خاطرنشان شد که باید از فرصت‌های تجاری فرامرزی و منطقه‌ای به طور فعال استفاده شود.

در این زمینه، تجربه ارزشمند، سنت‌ها و آداب و رسوم چند صد ساله وجود دارد که با در نظر گرفتن واقعیت‌های زمانه نیاز به احیا، استفاده و غنی‌سازی دارد. برای انجام این کار، ایجاد یک محیط فرامرزی مطلوب و تحریک همکاری‌های منطقه ای ضروری است که نشان‌دهنده سیستمی از مزیت‌ها و اولویت‌های قراردادی است.

بر این اساس اعلام شد که بدیهی است که مشارکت اقتصادی مشترک با حضور شبکه‌های حمل ونقل و ارتباطات مدرن که کاملاً کل فضای اکو را پوشش می‌دهد با موفقیت توسعه یافته و واقعاً مؤثر خواهد بود. اهمیت کریدورهای حمل و نقل اوراسیا به عنوان نیروی محرکه برای شکوفایی کل قاره به وضوح تأیید و افزایش یافته و این سازمان در این کار جایگاه کلیدی دارد؛ ساخت جاده‌ها، پل‌ها، هاب‌ها، انبارها، پایانه‌ها و سایر سازه‌ها که از تاسیسات زیربنایی مهم هستند به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی همکاری تلقی می‌شوند.

ترکمنستان همچنین توجه ویژه‌ای به ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی بین منطقه‌ای با کشورهای اکو دارد و در میان حوزه‌های اولویت‌دار، موضوعات ایجاد حمل ونقل بار چندوجهی از چین از طریق آسیای مرکزی با دسترسی به بنادر دریای خزر، خلیج فارس و دریای سیاه را برجسته می کند. در کنار این موضوع، اهمیت اجرای دیپلماسی حمل‌ونقل هدفمند و هماهنگ در عرصه بین‌المللی، همکاری فعال با کمیسیون اقتصادی سازمان ملل‌متحد برای اروپا، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل‌متحد برای آسیا و اقیانوسیه و سازمان‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و منطقه‌ای برای سازمان اهمیت یافت و مورد تاکید قرار گرفت.

چشم انداز ۲۰۲۵ اکو چیست؟

انورالحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان، در سخنرانی خود در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، بر حمایت و تعهد مستمر پاکستان به چشم انداز اکو برای رشد و توسعه منطقه‌ای تاکید کرد. وی همچنین بر اهمیت رشد و توسعه منطقه‌ای بین کشورهای عضو به ویژه برای ارتقای تجارت، سرمایه‌گذاری، اتصال، توسعه حمل و نقل، زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه اقتصادی پایدار تاکید کرد.

او رویکرد اکو مبتنی بر کریدور برای افزایش ارتباطات منطقه‌ای را حیاتی دانست که تحقق موفقیت‌آمیز توافقنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت (TTFA) در پروژه‌هایی مانند کریدور راه آهن و راه آهن اسلام آباد- تهران-استانبول، پتانسیل اقتصادی کل منطقه را آزاد می‌کند.

بر اساس گزارش دیپلماتیسین سایت، نخست وزیر موقت پاکستان، همچنین در حاشیه این اجلاس با رهبران کشورهای عضو گفت وگو داشت و بمباران بی‌وقفه و مرگبار غزه توسط نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و به طور خاص از کشتار زنان و کودکان و حملات هدفمند به بیمارستان‌های غزه انتقاد کرد و خواستار حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی شد.

وی همچنین بر بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی رو به رشد تأکید کرد و توجه بین‌المللی را برای ایجاد بازدارندگی سیاسی و حقوقی در برابر ظهور نفرت انگیز اسلام‌هراسی و در عین حال تقویت احترام متقابل، هماهنگی بین ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

طبق گزارش mfa، انرژی یکی دیگر از موارد مهم فعالیت مشترک در این اجلاس نام گرفت. این واقعیت که بازارهای انرژی جهان در وضعیت ناپایدار جهانی قرار دارند، حکم می‌کند که یکی از وظایف اصلی اکو، توسعه یک مدل مناسب و موثر همکاری است. سردار بردی محمداف با تاکید بر اینکه ترکمنستان تعدادی پروژه بزرگ انرژی را ارائه کرده است که برخی از کشورهای اکو نیز در آن مشارکت دارند، از کشورهای شریک دعوت کرد تا همکاری در بخش انرژی را گسترش دهند تا سیستم تامین انرژی شامل اکو ایجاد شود.

ترکمنستان به نوبه خود اعلام آمادگی کرد تا از طریق ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌هایی که در آینده ساخته خواهد شد، حجم عرضه گاز طبیعی و برق به کشورهای اکو را افزایش دهد.

همچنین پیشنهادهایی برای توسعه ابزارهای مؤثر برای بهبود تجارت منطقه‌ای، به‌ویژه، مانند توافقنامه تجارت اکو (ECOTA) و استراتژی تسهیل تجارت به منظور افزایش حجم تجارت بین کشورهای عضو سازمان ارائه شد.