به گزارش اکونا پرس،

مشاور دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در حاشیه انتقال اولین محموله صادراتی این واحد تولیدی به ایسنا گفت: سال جهش تولید و مهار تورم در حالی به پایان خواهد رسید که رشد چندبرابری در سرمایه گذاری مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی محقق شود.

حجت الله عبدالملکی به جهش در صادرات با هدف بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور با هدف معرفی توانمندی‌های صادراتی مناطق ویژه و اقتصادی کشور برپا شده است و در یکی از نمایشگاه‌هایی که در کشور ارمنستان برگزار شد برخی شرکت‌های تولیدکننده در منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز حضور داشتند و امروز مراسم بدرقه اولین محموله صادراتی این واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه به مقصد ارمنستان انجام شد که کار بازاریابی آن در جریان برگزاری نمایشگاه انجام شده بود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شهر صنعتی کاوه در حوزه صادرات گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی کاوه نقطه مطلوب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و اصولا مناطق آزاد و ویژه نقطه طلایی و بهشت سرمایه گذاری قلمداد می شوند. فراهم بودن زیرساخت مناسب، دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی و  تخفیفات مالیاتی و گمرکی از مزیت‌های این مناطق است.

فرماندار ساوه نیز با اشاره به اینکه ساوه به دلیل موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیکی که دارد از مزیت بالایی در حوزه صادرات و تولید انواع کالا برخوردار است، گفت: چهار مجموعه صنعتی شامل شهر صنعتی کاوه، شهرک صنعتی شهید چمران و شهرک های صنعتی غرق آباد و نوبران در این شهرستان مستقر هستند.

مهدی الیاسی به مزیت کشاورزی و دامداری این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: حضور صنعتگران، کارآفرینان و سرمایه گذاران در ساوه موجب پویایی صنعت و اقتصاد این منطقه شده است و این منطقه از استعداد بالایی در حوزه سرمایه گذاری برخوردار است.

وی بر رفع موانع تولید تاکید کرد و گفت: با هم افزایی در بین دستگاه های اجرایی گره گشایی سریع از مشکلات حوزه تولید انجام شده و منجر به رشد در تولید شده است.

فرماندار ساوه با اشاره به مزیت مهاجرپذیری ساوه و حضور افراد مهاجر از ۳۱ استان کشور در این شهرستان، گفت: سرانه‌های این شهرستان به نسبت جمعیت آن رشد نکرده است در حالیکه که ساوه عامل تعیین کننده در کاهش نرخ بیکاری استان‌های همجوار نیز هست.

مدیرعامل شهرصنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز به ایسنا گفت: مزیت صادراتی منطقه ویژه اقتصادی کاوه موجب شده است که از امروز کشور ارمنستان نیز جزو مقاصد سرمایه گذاری این منطقه شود.

مجتبی افرند در ادامه به  مشکلاتی در حوزه قوانین متغیر گمرکی و مشکلات سامانه‌ای، مبادلات ارزی و ... برخی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی کاوه موجب شده که انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه افزایش یابد.

وی کیفیت انبارهای منطقه ویژه اقتصادی کاوه را بالا عنوان و بیان کرد: تعرفه‌های گواهی تولید و تعرفه‌های خدماتی شامل انبارداری و ... در منطقه ویژه اقتصادی کاوه با اهداف حمایتی دریافت می شود.

 با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، شرکت سپهر استیل کاوه تولید کننده ظروف استیل آشپرخانه با سرمایه گذاری حدود ۷۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۷۰ نفر بطور مستقیم افتتاح شد.

همچنین با حضور عبدالملکی عملیات اجرایی احداث شرکت تولید سود کاستیک (مواد اولیه ماده‌های شوینده) در زمینی به وسعت ۳۳ هزار متر مربع با هدف تولید سالانه ۴۵ هزار تن سودکاستیک با سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلار آغاز شد. با بهره برداری از این واحد تولیدی برای ۷۰ نفر بطور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

بازدید از روند احداث و راه اندازی شرکت غلات‌بان شامل روغن کشی انواع دانه‌های روغنی، سیلوی نگهداری غلات و نهاده‌های دامی پیشرفته روز دنیا و تولید خوراک  کنستانتره و مکمل‌های دام و طیور و نیز شرکت در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی کاوه از دیگر برنامه های سفر نیم روزه مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به شهر صنعتی کاوه بود./ ایسنا