به گزارش اکونا پرس،

حجت الله عبدالملکی در جریان افتتاح و کلنگ زنی دو واحد تولیدی در شهر صنعتی کاوه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مدار اقتصاد مقاومتی برگشتند، اظهار کرد: در سال جاری که عنوان جهش تولید و مهار تورم را با خود دارد، برنامه موفقی در حوزه جهش در سرمایه گذاری در تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اجرایی شد.

رونمایی هزار بسته سرمایه گذاری در نمایشگاه اوراسیا

وی از رونمایی هزار بسته سرمایه گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو در نمایشگاه اوراسیا خبر داد و افزود: این هزار بسته سرمایه گذاری شامل مطالعات امکان سنجی اولیه، زمین و زیرساخت‌ها و مجوزهای صادر شده است که در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند.

عبدالملکی با اشاره به بازدید خود از منطقه ویژه اقتصادی کاوه به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین مناطق ویژه اقتصادی کشور و حتی منطقه غرب آسیا گفت: این منطقه ویژه اقتصادی صرفا با شاخص سرمایه گذاری به توفیقات بسیاری دست یافته است و رشد ۷۰ درصدی را در میزان سرمایه گذاری طی هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تقاضا برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه

وی به رشد قابل توجه میزان سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضا برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفته است که بیش از ۵۰ درصد آن مورد تائید قرار گرفته و در مرحله اجرایی قرار دارند.

او به توانمندی سرمایه‌گذاران منطقه ویژه اقتصادی کاوه به عنوان یکی از بال‌های تامین ارز کشور اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد ویژه اقتصادی یکی از ارکان تامین ارز کشور قلمداد می‌شوند.

ارزآوری ۱۴.۵ میلیارد یورویی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

عبدالملکی با اشاره به اینکه خالص ارزآوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴.۵ میلیارد یورو بوده است، گفت: ۱۸ میلیارد یورو صادرات و ۳.۵ میلیارد یورو واردات از این مناطق موجب شده است که میزان ارزآوری این مناطق برای کشور به ۱۴.۵ میلیارد یورو برسد.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان یکی از موتورهای محرکه اصلی تولید، اشتغال، صادرات، انتقال فناوری و ارزآوری برای کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: پیگیری و برطرف کردن موانع پیش روی تولید از اولویت‌هاست گرچه موانع پیش روی تولید مختص ایران نیست و در کشورهای خارجی نیز این مشکلات وجود دارد و این نظام اداری هر کشوری است که تلاش می کند مشکلات به حداقل برسد.

استخراج نظام جامع مسائل و مشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

وی افزود: برای نخستین بار نظام جامع مسائل و مشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی استخراج شده و به همراه راهکارهای حل مشکلات به وزارت خانه ها و سازمان های مختلف ارسال شده و مکاتباتی برای برطرف شدن مشکلات با وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، سازمان برنامه وبودجه؛ وزارت صمت و ... انجام شده است.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور با وجود تمامی مشکلات در حال حرکت است، گفت: در دو سال اخیر نرخ رشد اقتصادی بالای ۴.۵ درصد در کشور را تجربه کردیم یعنی اقتصاد ایران در طول دو سال گذشته حدود ۹ درصد بزرگتر شده است.

وی گفت: مناطق آزاد و ویژه به موجب سیاست‌های کلی و قوانین موضوعه، وظایف متعددی شامل تسهیل و جهش در تولید و تبدیل شدن به قطب‌های بزرگ تولید، صادرات به عنوان ابزار اقتدار در سطح بین المللی، انتقال فناوری، تامین نیازهای اساسی کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی و عمران و آبادانی منطقه را بر عهده دارند.

پیگیری دو راهبرد برای جهانی کردن مناطق آزاد

وی با بیان اینکه ذات مناطق آزاد و ویژه یکی است و اصولا مناطق آزاد بخشی از مناطق ویژه هستند، اظهار کرد: دو سیاست و راهبرد شامل مردمی کردن و جهانی کردن این مناطق را دنبال می‌کنیم که در راهبرد اول حل مشکلات، ضابطه زدایی و کاهش فرآیند اداری با رفع موانع پیگیری می شود و در راهبرد دوم نیز به دنبال حضور قوی‌تر در اقتصاد بین المللی هستیم.

شکت در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث یک واحد صنعتی، بازدید از روند احداث و راه اندازی شرکت غلات‌بان شامل روغن کشی انواع دانه‌های روغنی، سیلوی نگهداری غلات و نهاده‌های دامی پیشرفته روز دنیا و تولید خوراک کنستانتره و مکمل‌های دام و طیور و نیز شرکت در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی کاوه از دیگر برنامه های سفر نیم روزه مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به شهر صنعتی کاوه بود./ایسنا