به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، مجموع ظرفیت در حال برنامه‌ریزی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۳۰ هزار مگاوات است، حدود ۱۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ساختگاه‌های مشخص در حال احداث بوده و قرار است ظرف دو سال به سرانجام برسد.

شرکت‌ها و صنایع بزرگی نسبت به اخذ پروانه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به فولاد مبارکه با سرمایه گذاری ۶۰۰ مگاوات و صنایع مس ۱۰۰۰مگاوات سرمایه گذاری اشاره کرد تا بخش عظیمی از ناترازی برق، حل و برق پاک تولید شود.

 دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی از آن‌ها برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. برنامه‌ای که در آن تولید ۴۰۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه بادی، خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۰۰۰ مگاوات احداث نیروگاه خود تامین صنایع در آن پیش‌بینی شده است. اخیرا نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی پنج سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که خبر از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.

ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در ۱۰ سال آینده حداقل ۳۰ هزار مگاوات خواهد بود

همایون حائری - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی -  به تازگی در این رابطه اظهار کرد: ریل گذاری خوبی با حمایت وزیر نیرو و فعالیت‌های ساتبا طی دو سال گذشته در حوزه تجدیدپذیرها صورت گرفته است، این مهم فضای خوبی را در موضوع تجدیدپذیرها در کشور ایجاد کرده به طوری که پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به دست متخصصان داخلی در کشور ساخته می‌شود.

وی با اشاره به شدت گیری احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی در کشور گفت: بی‌تردید سال ۱۴۰۳ سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق کشور خواهد بود. بر اساس مجوز شورای اقتصاد هم اکنون ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال احداث است و به واسطه فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب و لازم و نیز برنامه‌ریزی انجام شده این تحول در صنعت برق کشور رخ خواهد داد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خبر داد: طی ۱۰ سال آینده حداقل ظرفیت ۳۰ هزار مگاوات در صنعت برق از انرژی تجدیدپذیر خواهیم داشت و برنامه‌های آینده متکی بر انرژی تجدیدپذیر خواهد بود. پرونده تجدیدپذیرها به صورت جدی در صنعت برق باز شده و سال آینده تجدیدپذیرها سهم قابل توجهی از سبد سوختی نیروگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ضمن ارزیابی سرمایه‌گذاری در این باره اظهار کرد: صندوق توسعه ملی و شرکت‌های بزرگ داخلی در این باره سرمایه‌گذاری‌های خوبی را صورت داده است، سال به سال  سرمایه‌گذاری تجدیدپذیرها با در نظر گرفتن رشد تکنولوژی افزایش می‌یابد و حتی می‌تواند با توجه به مزایای زیست محیطی اقتصادی‌تر نیز باشد.

آغاز تحول در تجدیدپذیرها

همچنین پیرو ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ و مصوب شدن ساخت ۴۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر از محل صرفه جویی سوخت در دولت سیزدهم و پس از طی شدن مراحل قانونی برای مشخص شدن سرمایه گذاران با برگزاری مناقصه عمومی، قرار است که امروز فرایند اجرای این پروژه با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و در حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری آغاز شود.

سرمایه‌گذاران ۴ شرکت برنده در مناقصه در قالب پنج سبد شامل، ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتی و ۳ سبد ۵۰۰ مگاواتی، برای ۴۰۰۰مگاوات معین گردیدند و یک سبد۵۰۰ مگاواتی باقیمانده نیز در حال برگذاری مناقصه جهت انتخاب آخرین سرمایه گذار است. با اجرای این مصوبه، سرمایه گذاران متعهد می شوند نیروگاه‌ها را ظرفیت مجموع ۴۰۰۰ مگاوات انرژی برق خورشیدی تا حداکثر پیک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل کنند.

پیش از این کمانی - معاون وزیر نیرو درباره اقدامات صورت گرفته برای تسهیل فرایند ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر در کشور گفته بود: کار ویژه‌ای در حال انجام است و مقامات بالای کشور در لحظه در حال پیگیری برای تسهیل امور ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور هستند؛ در پی این امر، وزیر نیرو دستورات لازم را به توانیر و برق منطقه‌ای‌های سراسر کشور ابلاغ کرده است.

همچنین موانع و مشکلات پیش روی شرکت های حاضر در این مناقصه از جمله تملک زمین ها، نحوه اتصال به شبکه و مشکلات زیست محیطی در جلسات متعددی با حضور عوامل ساتبا و سرمایه گذارها بررسی و رفع شد.

در مجموع ۳۸۱ ساختگاه برای ساخت نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات با محوریت ۱۶ برق منطقه ای در سراسر کشور وجود دارد؛ برق منطقه ای استان های تهران با ۳۲ درصد، فارس با ۱۰ درصد و سیستان و بلوچستان با ۹ درصد از استان هایی هستند که بیشترین سهم را در ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور دارند.

همچنین امروز مراسم افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی ساغند یزد، برگزار می‌شود، این واحد نیروگاهی که در شهرستان اردکان واقع شده است در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار با سرمایه ۷.۵ میلیون یوریی ساخته شده و در کمتر از ۱۱ ماه از انعقاد قرار داد برق خود را به شبکه تزریق کرده است.

به واسطه ساخت این واحد نیروگاه ۴ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال صرفه جویی شده و همچنین از انتشار سالانه ۱۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود.

عزم دولت سیزدهم در حالی است که کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۴۰۰ معادل ۸۵۸.۵ مگاوات بوده و از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۵ مگاوات به این ظرفیت اضافه شده است.

۷۹ درصد کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده و ۲۱ درصد بعد از این دولت افزوده شده است. استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ماده ۱۶ قانون جهش دانش‌بنیان و مصوبه‌های شورای اقتصاد و روش خرید تضمینی برق از عوامل اثربخش در توسعه تجدیدپذیرهاست.

افزایش امنیت انرژی، رفع ناترازی تولید و مصرف در فاصله زمانی کمتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست با کاهش سوخت‌هایی مانند مازوت، افزایش راندمان انرژی ازجمله موضوعات مهمی است  که صنعت برف را به سمت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر سوق می‌دهد.