به گزارش اکونا پرس،

محمد جواد کارگر شورکی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، «آنالایزر آنلاین مانیتورینگ COD» را از دستاوردهای این شرکت دانست و گفت: این دستگاه از آنالیزهای مبتنی بر هضم و اسپکتروفتومتری استفاده می‌کند و نتایج بسیار سریع، دقیق و قابل اعتمادی را ارائه می‌دهد و استفاده از آن بسیار آسان است.

وی COD یا «مصرف اکسیژن شیمیایی» را یک شاخص مهم برای اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های آلی و شیمیایی در پساب‌ها دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده زیست ‌محیطی ناشی از آب و پساب‌، افزایش قابل توجه میزان اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) است و اندازه‌گیری مقدار آن می‌تواند به درک بهتری از آلودگی آب‌ها و محیط زیست کمک کند. مصرف اکسیژن شیمیایی (COD)، نمایانگر مقدار اکسیژن مورد نیاز برای تجزیه و تفسیر آلاینده‌های شیمیایی و مواد آلی موجود در پساب است.

کارگر شورکی با بیان اینکه آنالایزر آنلاین مانیتورینگ COD، اندازه‌گیری مداوم COD را در مراحل فرایند تصفیه آب و پساب فراهم می‌کند و از بخش‌های نظارتی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پشتیبانی می‌کند، یادآور شد: امروزه، در بسیاری از فرایندهای تصفیه و محیط زیست از انواع دستگاه آنالایزر آنلاین مانیتورینگ COD استفاده می‌شود که به صورت آنلاین و به ‌طور خودکار، میزان COD موجود در نمونه‌های آب را اندازه‌گیری می‌کند. 

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: این دستگاه امکان تشخیص سریع و از راه دور فرآیند را برای کاربر فراهم می‌کند، از این رو در تسهیل ارائه گزارش فرآیند مؤثر است. همچنین آنالایزر آنلاین COD، ورودی و خروجی تصفیه‌خانه‌های آب و پساب را برای اهداف مستندسازی و محاسبه ظرفیت پاکسازی کنترل می‌کند و در هنگام تخلیه فاضلاب صنعتی، پارامترهای مؤثر تخلیه در جهت حفظ و حمایت از محیط زیست را به سرعت تعیین می‌کند.

وی، قیمت دستگاه مشابه خارجی آنالایزر COD را حدود ۳ میلیارد تومان و قیمت نمونه ساخته شده در این شرکت را یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: این دستگاه قادر است که فرایند اندازه‌گیری و مانیتورینگ COD را به صورت آنلاین و خودکار انجام دهد، به این معنی که بدون نیاز به دخالت انسانی، نمونه‌های آب را تجزیه و تحلیل می‌کند. این ویژگی، نیاز به نمونه‌برداری و آزمایش دستی را از بین می‌برد و صرفه‌جویی در زمان آنالیز و کاهش خطای انسانی را در پی دارد.

کارگر شورکی، دقت بالای اندازه‌گیری را از دیگر مزایای این دستگاه برشمرد و افزود: دقت اندازه‌گیری مقادیر کمی COD در حدود یک میلی‌گرم بر لیتر است، ضمن آنکه استفاده از فناوری‌ها و الگوریتم‌های پیشرفته در این دستگاه، ارائه نتایج دقیق و داده‌های قابل اعتماد برای ارزیابی و تصمیم‌گیری مناسب را تضمین می‌کند.

به گفته وی، این دستگاه هر نمونه را در مدت حدود ۹۰ دقیقه آنالیز می‌کند.