به گزارش اکونا پرس،

میلگرد آجدار، یکی از انواع پرکاربرد این مقطع فولادی است که به‌دلیل برجستگی‌هایی که دارد، می‌تواند به‌خوبی با بتن درگیر شود و به آن بچسبد. آج میلگرد از بیرون کشیده‌شدن آن از داخل بتن جلوگیری می‌کند.

میلگرد آجدار چیست؟

پیش از بررسی نکات خرید میلگرد آجدار، لازم است تا با این مقطع فولادی بیشتر آشنا شویم. میلگرد آجدار را می‌توان از پرکابردترین مقاطع آهنی دانست که در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان‌سازی به کار گرفته می شود.

این میلگرد در سطح خارجی خود دارای برش‌هایی است که اصطلاحا به آنها آج گفته می‌شود. این برجستگی‌ها قدرت چسبندگی محصول را به بتن افزایش می‌دهند. افزایش قدرت چسبندگی باعث می‌شود تا بتن راحت‌تر به میلگرد بچسبد.

وظیفه اصلی میلگردهای آجدار افزایش استحکام و مقاومت بتن است. این مقطع فولادی در سایزها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. میلگرد آجدار معمولا 3 نوع a2، a3 و a4 دارند و از سایز 8 الی 40 در دو نوع شاخه و کلاف تولید می شوند. هریک از این انواع دارای ویژگی و کاربردهای متفاوتی هستند.

تفاوت میلگرد آجدار با دیگر انواع میلگردها

اصلی‌ترین تفاوت میلگرد اجدار با نوع ساده آن را می‌توان در شکل ظاهری و برجستگی‌های روی آن دانست. علاوه‌بر شکل ظاهری، ابعاد، کاربرد و روش تولید میلگرد آجدار با میلگرد ساده نیز متفاوت است.

مزیت میلگرد آجدار به نسبت دیگر انواع میلگردها

به‌طور کلی از بتن به منظور مقاومت تحمل فشارهای موجود در ساخت ساختمان‌های مختلف، استفاده می‌شود. اما این ترکیب دارای مقاومت کششی پایینی است که آن را در برابر اعمال نیروهای ناگهانی مانند زمین لرزه بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

میلگرد آجدار این ضعف بتن را در بخش مقاومت کششی جبران می‌کند. میلگردها به‌طور کلی دارای مقاومت کششی بالایی هستند، اما نوع آجدار آن می‌تواند به‌شکلی مستحکمی به بتن متصل شده و این ویژگی‌ را با وضوح بیشتری به نمایش بگذارد.

نکات مهم در زمان انتخاب و خرید میلگرد آجدار

خرید میلگرد مورد نیاز پروژه‌ های ساختمانی معمولا هزینه زیادی را در بر دارد. آگاهی از نکات خرید میلگرد آجدار باعث می‌ شود تا از بروز خسارات احتمالی جلوگیری شود. در ادامه به‌برخی از نکات مهم که باید به‌هنگام خرید میلگرد آجدار مورد توجه قرار گیرد اشاره می‌کنیم.

  • نوع میلگرد: اولین موردی که در زمان انتخاب خرید میلگرد آجدار باید مشخص شود، نوع میلگرد است. همانطور که اشاره شد، این مقاطع فولادی دارای 3 نوع a2، a3 و a4 هستند که نوع a2 و a3 آن پرکاربردتر از دیگر انواع است.

  • سایز میلگرد: سایز میلگرد از دیگر مواردی است که پیش از خرید باید به آن توجه شود. برای تعیین سایز این محصول در بازار بعد از نام آن یک عدد بیان می‌شود که نشان‌دهنده قطر آن است. به‌عنوان مثال میلگرد 8، میلگرد 16، میلگرد 18 و میلگرد 14 از متداول‌ترین سایزهای میلگرد و البته پر کاربردترین ها نیز محسوب می‌شوند.

  • وزن میلگرد: از آنجایی‌که وزن میلگرد تاثیر مستقیمی روی قیمت آن می‌گذارد، باید به‌هنگام خرید این محصول، وزن آن را محاسبه کرده و مطابق با آن قیمت تمام‌شده را برآورد کنید. وزن میلگرد با توجه به سایز، ابعاد و البته کارخانه تولیدکننده متفاوت خواهد بود.

  • نحوه خرید: به‌طور کلی در ایران به سه روش می‌توان برای خرید انواع میلگرد اقدام کرد. خرید از کارخانه تولیدکننده، خرید از بنگاه و همچنین خرید از شرکت‌های بازرگانی این سه روش هستند. خرید از کارخانه معمولا برای مشتریانی پیشنهاد می‌شود که حجم خرید بیش از یک تریلی دارند. با توجه به خرید مستقیم، این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

  • برند یا کارخانه تولید کننده: میلگردهای تولید شده توسط کارخانه های معتبر و صاحب نام، به دلیل کیفیت بالاتر و استانداردهای تولید دقیق تر، قیمت بالاتری نیز دارند.

در ایران، کارخانه های مختلفی به تولید میلگرد آجدار مشغول هستند.

کارخانه های برتر تولیدکننده میلگرد آجدار

یکی از مهم‌ترین موارد در بررسی نکات خرید میلگرد آجدار، کارخانه‌های تولیدکننده این محصول هستند. برای خرید میلگرد از کارخانه‌ لازم است تا ابتدا با انواع شرکت‌های تولیدکننده این محصول آشنا شویم و پس از بررسی کامل کیفیت و قیمت میلگرد آجدار آنها، دست به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین تولیدکننده بزنیم. کارخانه های معتبر تولید کننده میلگرد، با استفاده از مواد اولیه مرغوب، تجهیزات مدرن تولید و رعایت استانداردهای تولید، محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند. این محصولات به دلیل کیفیت بالاتر، قیمت بالاتری نیز دارند. در بین کارخانه های تولیدکننده میلگرد، می توان به چند مورد از بهترین های آن ها اشاره داشت:

  • میلگرد ذوب آهن اصفهان: کارخانه ذوب آهن اصفهان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده میلگرد و دیگر مقاطع فولادی است که فعالیت خود را در سال 1350 آغاز کرد. این برند از جمله برندهای معروف در زمینه ساخت میلگردهای آجدار در 2 گرید a3 و a4 است.

  • میلگرد ظفر بناب: این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد آجدار است که در سال 1386 شروع به‌فعالیت کرد. میلگرد ظفر بناب با استانداردهای DIN اروپا، ASTM آمریکا و همچنین استاندارد ملی ایران در 2 گرید a2 و a3 تولید می‌‌شود.

  • میلگرد راد همدان: میلگرد راد همدان یکی از معتبرترین محصولات برندهای تولید کننده میلگرد یعنی مجتمع فولاد راد همدان در ایران است. این شرکت با استفاده از تجهیزات مدرن و رعایت استانداردهای ملی و البته استاندارد، محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کند. میلگرد راد همدان در انواع مختلف میلگرد آجدار a2 و a3 تولید می شود. سایزبندی میلگرد راد همدان از 8 الی 32 است که بسته به هر سایز، وزن نیز متغییر خواهد بود. لازم به ذکر است قیمت روز میلگرد راد همدان درب کارخانه همواره به نسبت بازار، از میزان کمتری برخودار است و می توان گفت سود شرکت های واسط به آن اضافه نشده است. اما با این حال خرید از کارخانه با چالش های زیادی رو به رو است.

از دیگر کارخانه‌های تولیدکننده این محصول می‌توان به کارخانه‌های میلگرد میانه، فولاد خراسان، سرمد ابرکوه یزد، آناهیتا، شاهین بناب، سیادن ابهر، بافق یزد، آریا ذوب، آذر امین و همچنین شاهرود اشاره کرد.

نکات اساسی در زمان تحویل میلگرد سفارشی

نکات خرید میلگرد آجدار تنها مربوط به زمان خرید و انتخاب نیستند و لازم است تا به‌هنگام تحویل نیز نکاتی رعایت شوند تا از بروز خسارت جلوگیری شود. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

  • تطابق میلگرد دریافتی با فاکتور: سعی کنید برای اطمینان کامل از محصول دریافتی، پیش از تخلیه بار، آن را با فاکتوری که دریافت کرده‌اید، مطابقت دهید و در صورت وجود هرگونه مغایرت آن را با فروشنده در میان بگذارید.

  • جداسازی براساس اندازه: ازآنجایی‌که برای یک پروژه معمولا چند نوع و سایز از میلگردهای مورد نظر خریداری می‌شود، سعی کنید به‌هنگام تحویل، محصولات را براساس اندازه جدا کنید. این کار دسترسی به مقاطع را ساده‌تر می‌کند و از اشتباه نیروی انسانی و همچنین اتلاف وقت جلوگیری خواهد کرد.

  • تشخیص اصالت کالا: برای اینکه مطمئن شوید، محصول دریافتی ساخته کارخانه مورد نظر شماست، لازم است تا به علامت اختصاری حک‌شده روی آن توجه کنید. هر کارخانه دارای علامت اختصاری خاصی برای محصولات تولیدی خود بوده که نشان‌دهنده اصالت آن است.

جمع‌بندی

میلگرد آجدار یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی است. این محصول به دلیل مقاومت بالای خود در برابر کشش، در ساخت انواع سازه های بتنی مانند فونداسیون، ستون، تیر و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت استفاده از میلگرد آجدار در ساخت و ساز، خرید این محصول با کیفیت و استاندارد اهمیت ویژه ای دارد. توجه به سایز، ابعاد، نوع میلگرد و صد البته برند تولید کننده در زمان خرید بسیار مهم و اساسی است. میلگرد راد همدان یکی از بهترین برندهای موجود در بازار است که هم از لحاظ قیمت و هم کیفیتی، توانسته مشتریان را از خود راضی نگه دارد. خرید میلگرد راد راد همدان از طریق خود کارخانه و یا از طریق شرکت های واسط به نشانی اینترنتی https://ahanmelal.com/rebar/ribbed-rebar-price/rad-hamedan-rebar صورت میگیرد.