به منظور آسان شدن تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور یک سامانه را راه اندازی کرده که با نام مودیان مالیاتی شناخته می‌شود. اگر در این سامانه ثبت نام کنید به راحتی می‌توانید مالیات خود را بررسی کرده و نسبت به پرداخت دقیق این مبلغ اقدام کنید. برای وارد شدن به سامانه مالیاتی نیاز به اطلاعات مختلفی دارید. اگر شخصی مشمول پرداخت مالیات باشد باید از طریق این سامانه اقدام به ارسال صورت حساب الکترونیکی و بررسی پرونده مالیاتی خود کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

مراحل ثبت نام سامانه مودیان چیست؟

ثبت نام در این سامانه کار بسیار آسانی است و با طی کردن چند مرحله سالم ساده می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید. برای ثبت نام در این سامانه ابتدا باید در نظام مالیاتی کشور ثبت نام کرده و در مرحله دوم گواهی امضای الکترونیکی را از مدارک صدور گواهی دریافت کنید. در مرحله سوم باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی را از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان دریافت کنید. دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی به عنوان مرحله چهارم شناخته می‌شود. در مرحله پنجم نیز باید ثبت نام خود را تکمیل کنید.

  • ثبت نام در نظام مالیاتی: برای ثبت نام در سامانه موادیان نیازی به کد ملی و احراز هویت ندارید و می‌توانید با ثبت نام در نظام مالیاتی کشور این کار را به آسانی انجام دهید. پس از اینکه شما در نظام مالیاتی ثبت نام کنید امکان دسترسی به کارپوشی سامانه مودیان برای شما فراهم می‌شود.
  • دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی: برای ثبت نام در سامانه موادیان حتماً باید گواهی امضای الکترونیکی را دریافت کنید. برای این کار باید پس از ثبت نام و احراز هویت خود در سایت ir یک کد رهگیری را دریافت کرده و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امضای الکترونیکی را دریافت کنید.
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان: شما برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی باید یک کد ۶ رقمی منحصر به فرد را دریافت کنید. هر صورت حساب الکترونیکی دارای یک کد ۶ رقمی است که باید برای دریافت آن پس از دریافت گواهی امضای الکترونیکی به قسمت شناسایی یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه سامانه مودیان بروید. در این قسمت می‌توانید این کد را دریافت کرده و پس از آن با داشتن این کد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید.
  • دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی: آخرین مرحله برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات است.. برای گرفتن این کد می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و به راحتی این کد را دریافت کنید.
  • تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان: مرحله نهایی هم تکمیل ثبت نام شما در این سامانه است. زمانی که شما همه پیش نیازهای لازم را فراهم کنید به راحتی می‌توانید ثبت نام خود را نهایی کرده و با داشتن تصویر امنیتی وارد درگاه خود شوید. پس از ورود به درگاه می‌توانید روی گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه زده و اطلاعات مالیاتی خود را به دست آورید.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

با توجه به بند ج ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی باید کلیه صاحبان مشاغل چه صنفی و غیر صنفی و اشخاص حقوقی در این سامانه ثبت نام کنند. مودیان مالیاتی به دو گروه مختلف تقسیم می‌شوند. گروه اول با نام اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی شناخته می‌شوند. گروه دوم نیز کلیه اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و شرکت‌های غیر تجاری هستند. زمانی که فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان اعلام می‌شوند این افراد باید در زمان مشخص به این سامانه مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنند

. تمام شرکت‌های حقوقی باید صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به این سامانه ارسال کنند. مشاغل حقیقی نیز باید در زمان مشخص صورت حساب الکترونیکی خود را وارد این سامانه کرده و اطلاعات کافی را به دست آورند. در بهمن سال ۱۴۰۲ اطلاعیه شماره ۱۹ برای رفع ابهامات مودیان در خصوص اشخاص حقیقی ارائه شد. با توجه به ماده ۴ قانون تسهیل تکالیف مودیان افرادی که در این دو دسته قرار نمی‌گیرند مجاز به مالیات نیستند.

اشخاص حقیقی که در سامانه مودیان ثبت نام می‌کنند باید در شش ماهه اول سال صورتحساب خود را ارسال کرده در صورتی که یک فروش قابل توجه داشته باشند هزینه‌ای از بابت مالیات بپردازند. افراد حقیقی که در مشاغل مختلف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، فروش تجهیزات پزشکی و کسب و کارهای حقوقی فعالیت دارند باید با هر حجم از فروش خود صورتحساب الکترونیکی را صادر کنند.

سامانه مودیان مالیاتی

آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان برای گروه‌های مختلف متفاوت است. اگرچه کلیه اشخاص مشمول این قانون باید در این سامانه ثبت نام کنند اما برای شرکت‌های حقیقی و حقوقی زمان ثبت نام متفاوت در نظر گرفته می‌شود. در سال ۱۴۰۲ آخرین زمان ثبت نام با توجه به نوع کارکرد افراد متفاوت اعلام شده است. تقریباً می‌توان گفت که افرادی حقیقی باید زودتر از اشخاص حقوقی صورتحساب الکترونیکی خود را صادر کنند. برای اطلاع بیشتر درباره استفاده از سامانه مودیان مالیاتی می‌توانید از پکیج جامع سامانه مودیان مالیاتی که توسط مجموعه حسابداری سما سوشیانت آریا ارائه می‌شود استفاده کنید. در این پکیج اطلاعات کاملی در این زمینه قرار گرفته است.

ارائه خدمات مالیاتی

یکی از شرکت های حسابداری که در کشور خدمات متنوعی ارائه می‌دهد و به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح و معتبر شناخته می‌شود شرکت سما سوشیانت آریا است. ما در مطب قصد داریم این مجموعه را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از خدمات آن بتوانید به راحتی در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کرده و مالیات خود را به راحتی بپردازید.

این شرکت دارای یک تیم حسابداری بسیار قوی است که شما می‌توانید برای دریافت نرم‌افزارهای حسابداری و حتی استخدام حسابدار نیز از آن کمک بگیرید. با توجه به سابقه بالای این شرکت در کشور می‌تواند با خیال راحت به سایت این مجموعه مراجعه کرده و با کارکنان و پرسنل آن در ارتباط باشید. همچنین با مراجعه به وبسایت شرکت سماسوشیانت آریا میتوانید از دوره های آموزشی حسابداری و مالیاتی که توسط این مجموعه ارائه شده استفاده کنید.