به گزارش اکونا پرس،

علیرضا شاه‌میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هدف از برگزاری نمایشگاه‌های عرضه ویژه کالا و فروش فوق العاده، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات ریاست جمهوری بر ضرورت مهار تورم در شب عید، رونق بازار و جلوگیری از رکود کسب و کارها و همچنین دسترسی آحاد مردم به‌ویژه اقشار کم درآمد به کالاهای اساسی و همچنین ملزومات کیف و کفش و پوشاک و آجیل، مقرر شد این نمایشگاه‌ها با ظرفیت دو برابر نسبت به سال گذشته برگزار شود. البته علاوه بر نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌هایی تحت عنوان  فوق العاده فعالیت می‌کنند که ویژگی تخفیف و عرضه کالای مناسب و با کیفیت را دارند و با نصب پلاکارد و یا تابلو مشخص شده‌اند.  

وی همچنین درباره نحوه نظارت بر این نمایشگاه‌ها و فروش فوق العاده، گفت: نحوه نظارت در نمایشگاه از طریق استقرار بازرسی مقیم در محل نمایشگاه با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی نظیر تعزیرات و نیروی انتظامی خواهد بود و در مورد واحدهای فروش فوق العاده نیز طبق آیین نامه‌ای که واحد صنفی متقاضی باید لیست کالا و قیمت خود را به اتحادیه اعلام کنند و پس از موافقت اتحادیه واحد صنفی حراج خود را آغاز خواهد کنند خواهد بود. این فرآیند تحت نظارت و حضور مستمر بازرسان در محل صنفی خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر تعداد بیش از ۳۶۰ نمایشگاه با همکاری اتاق‌های اصناف و ادارات کل صمت استان‌ها و ستاد تنظیم بازار استان‌ها با بیش از ۳۳ هزار غرفه برگزار شده که بسیاری از آنها افتتاح شده و آغاز به کار کرده‌اند. در مورد فروش فوق العاده نیز با مشارکت اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی امسال بیش از ۳۰ هزار واحد اقدام به فروش فوق العاده کرده‌اند.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار واحد متقاضی شرکت در این طرح بوده‌اند، تصریح کرد: تعدادی از واحدهایی که از طرح خرید اعتباری عید تا عید استفاده می‌کنند، در غرفه‌های نمایشگاهی مستقر هستند و تعدادی نیز به عنوان مراجع صنفی بر اساس ثبت نام متقاضی در عید تا عید اقدام به فروش اعتباری کالا می‌کنند.

معاون وزیر صمت درباره عرضه کالاهای اساسی در نمایشگاه نیز گفت: به وزارت جهاد کشاورزی فضا اختصاص داده شده و کالاهای اساسی نظیر گوشت، مرغ، برنج، روغن، حبوبات و سایر اقلام با نرخ ویژه و تحت تدابیر نظارتی توسط وزارتخانه مذکور عرضه می‌شود. البته علاوه بر نمایشگاه‌های چند منظوره، در بیش از ۳۰۰ غرفه میادین میوه و تره بار نیز اقلام مورد نیاز از جمله میوه، خرما و همین کالاهای اساسی عرضه می‌شود.

همچنین به گفته این مقام مسئول طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ برای اجرا از ابتدای اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان به ادارات کل صمت سراسر کشور ابلاغ شده است. در این طرح از توان ۱۸۰۰ نفر از بازرسان ادارات کل صمت و حدود ۱۴۰۰ نفر از بازرسان اتاق اصناف استفاده می شود. کالا و خدمات اولویت دار، مثل گوشت، مرغ، برنج، خرما، پوشاک، تایر خودرو و خدمات حمل و نقل و خشکشویی مورد نظارت بیشتر قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت که با اختیارات ویژه‌ای که رئیس جمهور به سازمان حمایت و وزارت صمت واگذار کردند و تفاهم نامه‌ای که با اتاق اصناف در خصوص بازرسی از واحدهای صنفی منعقد شد، شاهد اقدامات ویژه‌تری نسبت به سال‌های گذشته در سطح بازار خواهیم بود. شهروندان نیز می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ۱۲۴.ir و تلفن ۱۲۴ ثبت کنند تا سازمان تعزیرات حکومتی به آن در اسرع وقت رسیدگی کند.