به گزارش اکونا پرس،

اوپک و متحدانش در روزهای ۲۲ تا ۲۳ ژوئن دیدارهای حساسی را پیش‌رو خواهند داشت، زیرا قرار است در توافق کاهش تولیدی که ۱۸ ماه از اجرای آن می‌گذرد، بازنگری شود. در حالی که تولیدکنندگانی که قادرند تولیدشان را احیا کنند، آماده انجام چنین کاری هستند مخالفت‌های فزاینده‌ای از سوی سایر تولیدکنندگانی که نمی‌توانند تولیدشان را افزایش دهند وجود دارد.

از ۳۱ تحلیلگر و معامله‌گری که در نظرسنجی جهانی بلومبرگ شرکت کردند، ۱۸ نفر پیش‌بینی کردند که ۲۴ کشوری که در پیمان کاهش تولید مشارکت کردند در دیدار وین با افزایش تولید موافقت خواهند کرد.

از میان کسانی که افزایش تولید این گروه را پیش‌بینی کردند، اکثر آنها میزان افزایش را حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کردند.

اوپک و روسیه از اوایل سال ۲۰۱۷ گروهی از تولیدکنندگان نفت موسوم به اوپک پلاس را برای محدودیت عرضه با هدف رفع اشباع جهانی هدایت کردند. اکنون که مازاد عرضه تا حدود زیادی از میان رفته و ریسک‌های متوجه عرضه نفت افزایش پیدا کرده، آمریکا اوپک را برای تسهیل محدودیت‌های تولید تحت فشار قرار داده است، زیرا صعود قیمت‌های نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه، تهدیدی برای رشد اقتصادی به شمار می‌رود.

عربستان سعودی و روسیه ماه گذشته اعلام کردند قصد دارند تولید خود را افزایش دهند.

مقاومت در برابر فشار برای افزایش تولید

با این حال در داخل اوپک مقاومت‌هایی در برابر افزایش تولید نفت وجود دارد و سه تن از اعضای موسس این گروه شامل ایران، عراق و ونزوئلا استدلال می‌کنند که اوپک نباید تسلیم فشارهای خارجی شود. در میان این کشورها ونزوئلا و ایران در صورت افزایش تولید عربستان سعودی، با از دست رفتن سهم بازار خود مواجه خواهد شد.

تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی سقوط کرده است در حالی که ایران در معرض بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا قرار دارد. کشورهای معدودی از میان این ۲۴ تولیدکننده قادر هستند عرضه خود را افزایش دهند و احتمالا از این بابت لطمه خواهند دید، زیرا تولید بالاتر روسیه و عربستان سعودی قیمت‌ها را ضعیف خواهد کرد.

با این حال طبق این نظرسنجی، مخالفت با طرح عربستان سعودی و روسیه بی‌ثمر خواهد بود، زیرا این دو تولیدکننده بزرگ به راحتی می‌توانند تصمیم بگیرند بدون کسب رضایت شرکایشان تولید خود را افزایش دهند.

ریسک‌های رو به رشد

پیش‌بینی‌ها درباره میزان افزایش تولید از حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز تا یک میلیون بشکه در روز متغیر است.

اوپک و شرکایش تحت پیمان محدودیت عرضه، با کاهش تولید مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز موافقت کرده‌ بودند اما بنا بر آمار آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش غیرمنتظره تولید ونزوئلا به معنای آن است که این کاهش حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

در میان سایر نظرسنجی شوندگانی که انتظار ندارند توافقی برای افزایش در این نشست صورت بگیرد، اکثرا عنوان کردند که سعودی‌ها و روس‌ها پیش رفته و تولید خود را افزایش خواهند داد.

از آنجا که کاهش تولید این گروه بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است، تولیدکنندگان تنها لازم است که کاهش پایبندی خود به اهداف کلی را اعلام کند.

به گفته یوهانس بگینی، رییس شرکت "جی بی سی انرژی"، حدس ما براین است که هیچ تصمیم رسمی برای تغییر هدف تولید گرفته نمی‌شود، اما نوعی توافق یا درک وجود خواهد داشت که میزان پایبندی تسهیل شود.