به گزارش اکونا پرس،

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه  درخصوص وضعیت بازار سرمایه طی هفته گذشته، اظهار کرد: در هفته معاملاتی گذشته در اکثر نماد‌ها فشار فروش احساس می‌شود. این فشار عمدتا وابسته به شرایط بازار پول و ابزار‌های جانشین مالی نزدیک در سایر بازار‌ها بود. نیاز و کمبود نقدینگی در روز‌های انتهایی سال عاملی مضاعف در جهت فشار بر قیمت هاست. اصلاح قیمتی در گروه‌های بزرگ و نیاز سهامداران حقیقی و حقوقی به وجه نقد، به افت ارزش بازار سهام منجرشده است.

وی ادامه داد: در روز شنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲، در بازار بورس تعداد ۸۴۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۶۱۰ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. بازار فرابورس نیز میزبان معامله ۶۷۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۷۲۲ میلیارد ریال بود. در این روز معاملات به لحاظ حجمی و ارزشی با رشد قابل توجهی نسبت به میانگین‌های متحرک همراه شد. در این روز شاخص کل بورس با افت ۵۸ نقطه پایه به سطح ۹۷۳۸۹ واحد بازگشت. در سوی دیگر شاخص فرابورس با رشد ۲۵ نقطه پایه به سطح ۱۷۶۶۴ واحد رسید. شاخص کل فرابورس، آیفکس با کاهش حدود یک درصدی همراه شد و به محدوده ۱۰۸۰ رسید. نماد‌های فولاد، شپنا و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نهادند. بیشترین ارزش معاملات به نماد‌های وایران، شپنا و فولاد تعلق گرفت.

امیرباقری تصریح کرد: روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳، در بازار بورس و فرابورس به ترتیب تعداد ۱۰۵۲ و ۳۴۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵۶۸ و ۱۸۸۴ میلیارد ریال مورد معامله واقع شد. در این روز کلیه شاخص‌های منتخب بازار به افت نسبی مواجه شدند. شاخص کل بورس با کاهش ۴ نقطه پایه به رقم ۹۷۳۵۴ واحد رسید. شاخص کل هموزن با کاهش ۳۱ نقطه پایه به سطح ۱۷۶۰۹ واحد رسید. آیفکس نیز با کاهش ۱۴ نقطه پایه روبرو شد و به سطح ۱۰۷۶ دست یافت. نماد‌های حکشتی، پارسان و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص داشتند. بیشترین ارزش معاملات به نماد‌های خزامیا، خاور و وغدیر تعلق گرفت.

وی ادامه داد : در روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴، بازار بورس با افت حجم و ارزش معاملات و فرابورس با رشد متغیر‌های اخیر مواجه شد. در این روز تعداد ۸۷۵ میلیون برگه به ارزش ۱۳۳۷ میلیارد ریال در بازار بورس مبادله شد. بازار فرابورس شاهد معامله ۴۱۵ میلیون برگه به ارزش ۳۶۱۹ میلیارد ریال بود. شاخص کل بورس و کل هموزن با کاهش مواجه شد و به سطوح ۹۷۱۸۵ و ۱۷۵۴۱ واحد رسید. کلیه شاخص‌های منتخب بازار به استثنا شاخص کل فرابورس که با رشد ۳۲ نقطه پایه به سطح ۱۰۸۲ واحد رسید، در این روز افت نسبی را تجربه کردند. نماد‌های وغدیر و خودرو بیشترین تاثیر منفی و نماد فارس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های خزامیا، خرینگ و فولاد قرار گرفت.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵، در بازار بورس تعداد ۶۴۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲۹۱ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار فرابورس نیز تعداد ۴۲۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۰۰۴ میلیارد ریال معامله شد. در این روز شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن با کاهش به ترتیب ۲۰ و ۶۴ نقطه پایه مواجه شدند و به سطوح ۹۶۹۹۱ و ۱۷۴۲۹ رسیدند. در این روز معاملاتی کلیه شاخص‌های منتخب با افت روبرو شدند. آیفکس نیز با کاهش ۷ نقطه پایه به سطح ۱۰۸۱ واحد رسید. نماد‌های فارس، مبین و وغدیر بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. نماد‌های فاسمین، خزامیا و فایرا در صدر ارزش معاملات قرار گرفتند.

امیرباقری درپایان افزود: روز چهارشنبه ۱۳۹۶/۱۲/۱۶، آخرین روز معاملاتی بازار در هفته جاری، در بازار بورس شاخص کل با افت ۱۳۰ واحدی مواجه شد و به رقم ۹۶۸۶۰ واحد رسید. شاخص کل هموزن با کاهش ۱۱۷ واحد به رقم ۱۷۳۱۲ واحد دست یافت. ارزش معاملات ۱۷۰۷ میلیارد ریال و حجم معاملات به ۶۱۳ میلیون برگه رسید. نماد‌های رمپنا، بیشترین تاثیر مثبت و نماد پارسان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در بازار فرابورس، شاخص آیفکس با کاهش یک واحدی به رقم ۱۰۸۰ رسید. تعداد ۶۲۰۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۷۲۵۰ میلیارد ریال با احتساب معاملات بلوکی در این بازار معامله شد. نماد‌های مارون بیشترین تاثیر مثبت و نماد دماوند بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نهادند.