به گزارش اکونا پرس،

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم  آغاز عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون که در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات دو کشور ایران و روسیه برگزار شد با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی اظهار داشت: امروز یکی از پروژه‌های بزرگ و بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: این پروژه از حیث اقتصادی ۱.۲ میلیارد یورو ارزش دارد و از لحاظ ارتقای صنعت حمل ونقل ریلی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما شاهد یک تحول فناورانه در صنعت حمل نقل ریلی از لکوموتیوهای دیزلی به برقی با قدرت، سرعت و ایمنی بیشتر هستیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با توجه به اینکه ایران دارای نقاط کوهستانی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

وی یادآور شد: اگرچه قبل از این شاهد راه‌آهن برقی در مسیر جلفا بوده‌ایم اما عمده خطوط راه‌آهن کشور دیزلی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه  ضمن تبریک به مردم ایران و ۴ استان تهران، سمنان، مازندران و گلستان که در مسیر راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون قرار دارند گفت: امروز وعده رئیس جمهور در خصوص برقی‌سازی خطوط ریلی را محقق کرده و عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون را آغاز می‌کنیم.

وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تشکر و قدردانی کرد و گفت: بدون حمایت‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین تاثیرگذار در تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی انجام این پروژه امکان پذیر نبود.

این مقام مسئول بیان کرد: مراتب سپاس و تشکر خود را از مقام معظم رهبری ابراز می‌دارم و از ایشان به خاطر صدور مجوز به منظور تامین سهم ۱۵ درصدی دولت از طریق صندوق توسعه ملی به منظور توسعه حمل ونقل ریلی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

آخوندی با اشاره به مشخصات این پروژه اظهار کرد: با اجرای عملیات برقی‌سازی راه‌آهن ۴۹۵ کیلومتری گرمسار - اینچه‌برون سرعت سیر به دو برابر و ظرفیت حمل بار به ۴ برابر افزایش می‌یابد که براساس آن می‌توانیم ۱۰ میلیون تن بار را در این مسیر جابه جا کنیم.

وی یادآور شد: در زمان افتتاح راه‌آهن اینچه‌برون صحبت‌هایی مبنی بر داشتن گلوگاه در این مسیر به میان می‌آمد و امروز با اجرای این پروژه گلوگاه مذکور رفع خواهد شد.

مذاکره برای برقی‌سازی دو خط  ریلی خواف - بافق و سرخس - بندرعباس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر خطوطی که قرار است در آینده‌ای نزدیک به مدل برقی ارتقا یابد، خاطرنشان کرد: در آینده پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد را خواهیم داشت. همچنین مذاکره مهمی برای دو خطه کردن و برقی کردن راه‌آهن خواف - بافق و سرخس - بندرعباس در حال انجام است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی بزرگترین معادن سنگ آهن در منطقه خواف قرار دارد که اجرای این پروژه برای جابه جایِی میلیاردها تن بار از اهمیت بالایی برخوردار است.

آخوندی تصریح کرد: حدود ۳ ماه قبل در جلسه‌ای با همکاران زمان آغاز اجرای این پروژه را یازدهم تیرماه انتخاب کردیم که مصادف با خروج امریکا از برجام شده است. اما این بزرگترین نشانه برای انجام تعهدات از سوی ایران در جریان برجام با حضور سایر اعضا و بدون حضور امریکا است.

وی افزود: علی‌رغم تهدیدات ترامپ رئیس جمهور امریکا عملیات اجرایی  برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو با حضور مقامات ایران و روسیه (در بخش ریلی) در این روز آغاز می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: تهدیدات یک جانبه امریکار نمی‌تواند سایر کشورها را تهدید کند و ایران به تعهدات خود پایبند است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پروژه برقی سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون به طول ۴۹۵ کیلومتر دارای ۳۱ ایستگاه و ۹۵ تونل است که حاکی از سخت و پیچیده بودن این پروژه است.

آخوندی عملکرد کارکنان شرکت راه‌آهن را افتخارآفرین توصیف کرد و گفت: کارکنان شرکت راه‌آهن بسیار سخت‌کوش و مسئولیت پذیر هستند و اخیرا کتابی که بیانگر خدمات راه‌آهن در دوره ۸ سال دفاع مقدس علی‌رغم تمام تنگناها رونمایی شد.

وی در پایان علاوه بر تشکر از رئیس جمهوری و دولت روسیه از حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که همواره پیگیر و پشتیبان وزارت راه و شهرسازی در به سرانجام رسیدن این پروژه بود تقدیر و تشکر کرد.

تشریح ویژگی‌های برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون

وزیر راه و شهرسازی به تشریح دو ویژگی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار اینچه‌برون مبنی بر افزایش سرعت و ظرفیت حمل بار و مسافر پرداخت و گفت: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه برون در جهت ارتقا رفاه و توسعه اقتصادی استان گلستان بسیار مهم است.

وی افزود: اولین ویژگی در تسریع ارتباط ریلی استان گلستان با مرکز کشور و امتداد آن تا جنوب کشور است. دوم، این خط به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی در امتداد آسیای میانه و روسیه به راه‌آهن ترکمنستان متصل می‌شود. لذا از جهت ترانزیت و اتصال به مراکز لجستیکی، قدرت استان گلستان را افزایش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اجرای این پروژه باعث افزایش دو برابری سرعت سیر قطارها و ۴ برابر شدن ظرفیت حمل بار در این خط می‌شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون در جهت ارتقا رفاه و توسعه اقتصادی استان گلستان بسیار مهم است.