به گزارش اکونا پرس،

 صادق نجفی روز سه شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان، بیان کرد: این سازمان اکنون حدود 2 هزار میلیارد ریال موجودی برای این هدف در بانک مرکزی دارد.

وی افزود: طبق تفاهم نامه ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی این میزان موجودی برای کاهش سود تسهیلات بانکی به صنایع کوچک تخصیص داده می شود تا سود آنها از 18 به 10 درصد برسد.

نجفی تصریح کرد: با استفاده از این میزان موجودی پیش بینی می شود تا سقف 40 تا 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات از کاهش این نرخ سود بهره مند شوند که گامی در راستای حمایت از بهره برداران است.

وی یادآور شد: تخصیص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به ایجاد اشتغال پایدار روستایی در کشور تصویب شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این میزان اعتبار برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است و پیشنهاد شده که شهرک های صنعتی و واحدهای صنعتی در مناطق روستایی نیز از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص تحقق اهداف این طرح در استان کردستان نیز انتظار می رود به علت محدودیت وقت در جذب تسهیلات، مسؤولان 10 طرح اولویت دار را در حوزه صنایع کوچک برای به نتیجه رساندن شناسایی و مورد توجه قرار دهند.

نجفی همچنین در خصوص تعطیلی برخی از کارخانه‌ها، گفت: زیبنده نظام اسلامی نیست واحدهای تولیدی تعطیل شوند و انتظار می رود مسئولان به خصوص مدیران بانک ها همت بیشتری در حمایت از این واحدها داشته باشند.

وی افزود: با توجه به ممنوع اعلام شدن صدور حکم تطعیلی برای واحدهای تولیدی در توافق میان روسای قوای سه گانه لازم است مسئولان اجرایی و بانک ها نیز از تلاش برای تعطیلی این واحدها خودداری کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد: کردستان با توجه به قابلیت های اقتصادی و مرزی اش توانایی اداره اقتصادی چند استان دیگر را با محوریت صادرات دارد.

نجفی یادآور شد: مسئولان استان باید تدبیری بیندیشند تا از این فرصت به بهترین نحو استفاده شده و در صورت انجام مطاله، طرح های توسعه ای را با همکاری نمایندگان سه قوه در استان در اسرع وقت اجرایی کنند.

وی بیان کرد: تدوین طرح های سرمایه ای صنایع کوچک و متوسط این استان باید با توجه به آمایش سرزمینی، زیرساخت های موجود با اولویت ایجاد اشتغال در سه ماه تهیه و تدوین شود.

نجفی تصریح کرد: لازم است در تدوین این طرح استفاده از توان سازمان های سرمایه گذاری همچون ایمیدرو، ایدرو، شرکت های وابسته به وزارت دفاع و سایر نهادها و همچنین استفاده از توان بخش خصوصی بهره مند شد.

وی در خصوص طرح توسعه تولید پوشاک در کردستان گفت: اجرای این طرح در 20 روستای استان با همکاری انجمن پوشاک ایران اجرا می شود و شرکت شهرک های صنعتی نیز در عمل به تحقق هدف کمک می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اجرای منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان از تاکیدهای این سازمان است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی مریوان در صورت داشتن مصوبه قابل پیگیری است.

نجفی از حمایت برای احداث شهر صنعتی در کردستان خبر داد و یادآور شد: ابتدا باید مطالعات آن از سوی مسؤولان انجام شود و در این راستا سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی مشاور طرح را تامین می کند.