به گزارش اکونا پرس،

ستاری، میزان اشتغال فوق‌العاده بالا، جذب نخبگان  ارزش افزوده و حل مشکلات جامعه را از مهم ترین ویژگی‌های زمینه سازی توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: بسیاری از نخبگان ایرانی غیر مقیم به کشور بازگشته‌اند و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی را راه‌اندازی کرده‌اند که توانسته‌ تعداد قابل توجهی از نخبه‌ها را به خود جذب کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، به توانمندی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حل چالش‌های جامعه با شکل دادن کسب و کارهای خلاق اشاره کرد و گفت: این ویژگی فوق‌العاده مثبت استارتاپ‌ها است که خدمت‌رسانی را با هزینه بسیار پایین، کیفیت  و دسترسی بسیار بالا بر پایه نوآوری به مردم ارائه می‌کنند. اگرچه ممکن است این خدمات جدید و نوآورانه اشکالاتی داشته باشد، اما به کمک مردم و تلاش فعالان استارتاپی برطرف خواهند شد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به استارت آپ هایی مانند الوپیک، توسعه گسترده در حوزه استارتاپ‌های خدماتی و رشد شرکت‌های این حوزه با بنیان‌گذاران و مدیران عامل ان جوان را ناشی از تحقق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور دانست و گفت: رونق این استارتاپ‌ها که عمدتاً از استعدادهای برتر و المپیادی‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر بهره‌می‌برند، می‌توانند ضمن ایجاد انگیزه در جوانان برای ایجاد و توسعه کسب و کارهای خلاق، زمینه بازگشت نخبگان به کشور و فعالیت استارتاپی در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور باشند.

می شود ره ده ساله را یک ساله رفت

یکی از استارت آپ هایی که به شدت مورد اقبال شهروندان در حوزه حمل و نقل قرار گرفته است، الوپیک است؛ الوپیک در یک سال ، توانسته به اندازه شرکتی سنتی که 20 سال نیاز به تلاش و اعتبار و اعتماد سازی میان مردم دارد، رشد و توسعه پیدا کند و رشدی که یک شرکت تجاری سنتی باید حداقل 10 تا 20 سال برای آن زحمت بکشد در یک سال بدست آورد.

مهدی نایبی مدیرعامل شرکت الو پیک با اشاره به ظرفیت های این شرکت گفت: تنها تاثیر شرکت‌هایی نظیر الوپیک که به بهترین شکل به نیازهای مردم پاسخ می‌دهند در زمینه اقتصادی نیست، چرا که ما با سامان‌دهی موتورسوارها می‌توانیم به راحتی مشکل حمل و نقل و وضعیت آشفته‌ای که اکنون موتورسوارها در تهران دارند را حل کنیم و آنها را تحت یک چهارچوب مشخص ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: مسلما این وضعیت می‌تواند مشکل حمل و نقل را در تهران به راحتی حل کند. زمانی که ما بتوانیم مشکل حمل و نقل را حل کنیم قطعا مردم ما نیز رضایت بیشتری خواهند داشت چرا که در وقت و هزینه آنها صرفه‌جویی می‌شود. این موضوع در ماه‌های اخیر کاملا برای ما اثبات شده است که اگر مردم ما بدانند شرکتی اینترنتی توانسته کاری کند که وقت و هزینه کمتری از آنها تلف شود و همچنین به حقوق و رضایت آنها توجه بیشتری شود، قطعا از آن شرکت پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

استارت آپ ها راه ورود نخبگان به کشور

یکی از تاکیداتی که در حوزه مدیریت به تقویت و حمایت از استارت آپ ها می شود، ظرفیت این کسب و کار برای بازگشت نیروهای خلاق ایرانی به کشور و ظرفیت بالای اشتغال آن هاست

رییس کمیسیون سلامت‎،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با روزگان ما با اشاره به این ظرفیت استارت آپ هایی نظیر الو پیک گفت: تدوین طرح «تهران 1400»در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران را در همین زمینه داریم که نگاه آن استفاده از ظرفیت کسب و کار نوین است و در این طرح به استارت‌آپ‌ها توجه جدی شده است.

زهرا صدراعظم نوری با تاکید بر لزوم توجه جدی به توسعه و گسترش استارت‌آپ‌ها اضافه کرد: استارت‌آپ‌ها پدیده‌های جدیدی هستند که به عنوان یک ظرفیت و فرصت برای هر مجموعه ای قلمداد می‌شوند. این پدیده جدید به خوبی در ایران رشد کرده است و در چند سال اخیر توانسته به خوبی جایگاه ویژه ای را در حوزه کسب و کار ایجاد کند. ضمن اینکه با پتانسیل هایی که در زمینه ایجاد اشتغال و حرکت به سمت شهر هوشمند دارد می تواند جایگاه ویژه ای برای برون رفت از مسائل کلانشهرها ایجاد کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که بسیاری از افراد جوان، خلاق، پویا و علاقه مند با ایده پردازی، فکر نو و خلاقیت می‌توانند به یک راهکار جدید به بهره‌وری بهتر و کیفیت بیشتری دست پیدا کنند، گفت: استارت آپ ها جوان های خلاق و خوش فکر را پای کار آورده اند. این کسب و کار نوین حتی در تامین منابع می‌توانند در موضوع خاصی که به آن می پردازند موثر باشند.

رییس کمیسیون سلامت، ‌محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: پدیده استارت‌آپ پدیده جدیدی است که حتما باید به آن توجه شود و شورا هم نگاه مثبت دارد و به نوعی سعی می‌کند که از آن‌ها استفاده و حمایت کند. با این حال شاهد هستیم که همین استارت آپ های جوان و بومی مانند الوپیک چه ظرفیت بالایی ایجاد کرده اند.

نوری با اشاره به بزرگترین جشنواره استخدامی کشور توسط الوپیک که در روزهای پایانی اسفند برگزار می شود، گفت: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یک پیشنهاد دارد و آن هم تدوین طرح تهران 1400 است. در این طرح به استارت‌آپ‌ها توجه جدی شده و شرایط  برای فعالیت و  استفاده از ایده های و پیشنهادهای آنها فراهم می‌شود.

استارت آپ های ایرانی توان رقابت با نمونه های خارجی را دارند

حمیده زرآبادی عضو کمیته ICT مجلس نیز گفت: این گونه به نظر می رسد که استارت آپ های ایرانی مانند الوپیک از سطح خوبی برخوردار هستند. حتی این پتانسیل را داشته اند که در میان ایده های برتر برای دریافت جایزه جیتکس به مراحل نهایی برسند. این نشان می دهد که در زمینه توانمندی جوانان ایرانی کمبودی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقلی نمونه های موفقی را می توان از ایده های خلاقانه نام برد که یکی از آن ها که اخیرا رشد قابل توجهی داشته، الوپیک است.

وی با طرح این موضوع که دلیل اینکه برخی از کشورها، در زمینه نوآوری و خلاقیت گوی سبقت را از ایرانی ها ربوده اند را باید در ساختار های حمایتی آنها از شرکت های دانش بنیان جست و جو کرد، گفت: بر این اساس، ضرورت دارد که ساختار حمایتی از این کسب و کارها تصحیح شود و سرمایه گذاری های خطر پذیر افزایش پیدا کند. در واقع سرمایه گذار باید این خطر را بپذیرد که ممکن است این سرمایه گذاری نتیجه مورد نظر را در پی نداشته باشد. در این میان اگر استارت آپی به نتیجه برسد، می تواند هزینه همه سرمایه گذاری های پیشین را که نتیجه بخش نبوده، پوشش دهد.

تاکید بر استارت آپ های بومی با ظرفیت بالای اشتغال

یکی از تاکیدات مسئولان در حوزه کسب و کار نوین، موضوع بومی بودن آن ها در کنار استفاده از تکنولوژی روز دنیاست.

رییس کمیسیون سلامت‎، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با روزگار ما با اشاره به این مهم از طرح «تهران 1400» در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران سخن گفت و افزود: در این طرح قرار است به موضوع استارت آپ ها از منظر مختلف بویژه ظرفیت های آن ها نگاه شود.

زهرا صدراعظم نوری با تاکید بر لزوم توجه جدی به توسعه و گسترش استارت‌آپ‌ها گفت: استارت‌آپ‌ها پدیده‌های جدیدی هستند که به عنوان یک ظرفیت و فرصت برای هر مجموعه ای قلمداد می‌شوند. اما بسیاری از آن ها توانسته اند در همین مدت کوتاه نهایت استفاده را از این ظرفیت ببرند، به عنوان مثال الوپیک با اینکه به نسبت کسب و کار نوپایی است اما به طور ویژه توانسته در حوزه مدیریت شهری، شهر پاک و کارآفرینی ورود کند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از فکرهای نوین و باز ادامه داد:  بسیاری از افراد جوان، خلاق، پویا و علاقه مند با ایده پردازی، فکر نو و خلاقیت می‌توانند به یک راهکار جدید به بهره‌وری بهتر و کیفیت بیشتری دست پیدا کنند و حتی در تامین منابع می‌توانند در  موضوع خاصی که به آن می پردازند موثر باشند. صاحبان استارت آپ موفق می توانند در این زمینه الگو باشند و البته باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

رییس کمیسیون سلامت‌محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: پدیده استارت‌آپ پدیده جدیدی است که حتما باید به آن توجه شود و شورا هم نگاه مثبت دارد و به نوعی سعی می‌کند که از آن‌ها استفاده و حمایت کند. حمایت دولتی از این نهادها می تواند تاثیر بسیاری در ایجاد اشتغال و کاهش چالش های شهر یداشته باشد.

نوری گفت: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یک پیشنهاد دارد و آن هم تدوین طرح تهران 1400 است. در این طرح به استارت‌آپ‌ها توجه جدی شده و شرایط  برای فعالیت و  استفاده از ایده های و پیشنهادهای آنها فراهم می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: ما برای رسیدن به شهر هوشمند نیاز به استارت آپ های موفق و بومی داریم که باید از آن ها حمایت شود.

محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن تاکید بر اهمیت استارت‌آپ‌ها در دنیای امروزی گفت: شورای شهر تهران کاملا از این کسب و کار نوین حمایت می‌کند و معتقدیم که دنیای امروز به وجودشان بسیار نیاز دارد و کشورهای پیشرفته به خوبی از پتانسیل آن ها بهره برده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که روزانه دو میلیون نفر با متروی تهران جابجا می‌شوند و برای رفتن به مقصدشان از هفت‌خط استفاده می‌کنند گفت: این نشان می دهد یکی از اصلی ترین نیازهای کلان شهر تهران ورود در حوزه حمل و نقلی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر ورود استارت آپ های مختلف در این حوزه مانند الوپیک گفت: این استارت آپ ها توانسته اند به خوبی اعتماد مردم را جلب کنند و در عین حال ایجاد اشتغال هم کرده اند.

هاشمی ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران از فکرهای خلاقانه و ایده های به روز و نوین حمایت می کند و شهردار تهران نیز بر حرکت به سمت شهر هوشمند تاکید دارد، اما این ایده ها باید از طریق سمن‌ها به ما مراجعه کنند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد ما نمی‌توانیم کاری برایشان کنیم.

رئیس شورای شهر تهران در خاتمه با بیان این مطلب که جمعیت شناور تهران و شهرک های اقماری آن حدود 15 میلیون است گفت: ماندن در این ترافیک کلافگی‌های زیادی ایجاد می‌کند. ما نمی‌توانیم این ترافیک را حل کنیم بنابراین باید به یک آلترناتیو توجه کنیم. در این میان استارت آپ ها می توانند بازوی قابل اعتمادی باشند.