به گزارش اکونا پرس،

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی امروز(دوشنبه )در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ماژول تصمیم‌یار بارگیری و تردد کشتی‌ها راه‌اندازی شده است،این طرح با هزینه 5 میلیارد تومانی در راستای هوشمندسازی بنادر و امکان افزایش بازرگانی و صادرات غیر نفتی اجرایی می‌شود.

راستاد با اشاره به اینکه محاسبات دقیق در این نرم‌افزار از طریق به کارگیری عوامل محیطی مربوط به منطقه شرایط دریایی و شرایط جوی انجام می‌شود،گفت: عوامل غیر محیطی مربوط به ویژگی‌ها و ساختار فرم بدنه شناور از طریق این نرم‌افزار صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به خدمات اصلی این شناور اشاره کرد و گفت: از خدمات اصلی این طرح می‌توان به نمایش داده‌های محیطی برنامه‌ریزی بلند مدت سفر و برنامه‌ریزی تردد اشاره کرد.

وی با اشاره به مذاکره با کشور عراق برای لایروبی اروند رود ، گفت: در صورت همکاری با طرف عراقی لایروبی اروندرود به زودی شروع می‌شود.

راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر آمادگی لازم برای لایروبی از اروند رود را دارد گفت: دو تفاهم‌نامه تجسس، نجات و مقابله با آلودگی نفتی در مذاکرات قراردادهای بین‌المللی قید شده است و تمامی بحث‌ها در این مورد صورت گرفته که هم اکنون منتظر اعلام نتایج این تصمیمات هستیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مغروقه‌ها در حوزه اصلی اروند رود هستند. سازمان بنادر در ابتدا بندر خرمشهر را جهت تردد آماده‌سازی کرده ات و هم اکنون تلاش می‌کنیم تا آبخور اروندرود به 9 متر برسانیم.

وی تأکید کرد: طی 40 سال گذشته این بندر لایروبی نشده است به همین دلیل شرایط انجام این کار و ایجاد تپه در این رود شرایط لایروبی را سخت‌تر کرده است.

راستاد با اشاره به اینکه 200 میلیون یورو سرمایه جهت لایروبی بندر اروند نیازمند هستیم ،اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم آبخور اروند را به 9 متر برسانیم 200 میلیون یورو سرمایه نیاز داریم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت:با کشور عراق مذاکراتی را انجام داده ایم اما به دلیل اینکه محدوده‌ای از این بندر  در کشور عراق دارد با مشکلاتی مواجه هستیم.

 63 کشتی و 65 شناور حمل خودرو آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی است

وی درباره برنامه‌های نوروزی سازمان بنادر گفت: 7 هزار و 322 صندلی و 63 کشتی در نوروز 97 از مسافران دریایی استقبال می‌کنند.

راستاد اظهار کرد: 65 شناور حمل خودرو با ظرفیت جابه‌جایی 2 هزار و 880 خودرو و 13 هزار و 800 مسافر در ایام نوروز تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سامانه مدرن ناوبری گردشگری دریایی سازماندهی شده است گفت: 9 اسکله در بنادر جنوبی کشور ساخته شده است.

وی افزود: امکان خرید اینترنتی بلیت به منظور تسهیل سفرهای دریایی برای مسافران نوروزی ایجاد شده است.

راستاد با بیان اینکه 3 هزار و 638 فروند قایق تفریحی در بنادر شمالی مجاز به تردد هستند، گفت: 8 هزار و 606 فروند قایق تفریحی نیز در بنادر جنوبی تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان ناوگان واکنش سریع در شرایط اضطرار دریایی را فراهم کرده است گفت: 21 فروند شناور ناجی، 6 فروند بالگرد، یک فروند هواپیما و یک فروند هواگراف متعلق یا تحت اجاره سازمان بنادر در این ایام آماده ارائه خدمات هستند.

وی گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در عملیات جستجو و نجات در صورت نیاز تحت عنوان همیار ناجی امسال در نظر گرفته‌ایم.

راستاد با بیان اینکه 142 میلیون کالا در سال 96 تخلیه و بارگیری شده است ،گفت: از این میزان 98 میلیون تن کالای غیر نفتی، 50 میلیون تن صادرات غیر نفتی و 5.6 میلیون ترانزیت غیر نفتی بوده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کشتی‌های ورودی به بنادر کشور طی امسال رشد 6 درصدی داشته است. ظرفیت کشتی‌های بیش از هزار تن نیز رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه 16 میلیون مسافر دریایی در سال جاری تردد داشته اند، گفت: 92 هزار و 662 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در سال 96 از محل منابع داخلی سازمان و جذب سرمایه بخش خصوصی صورت گرفته است.

راستاد با اشاره به اینکه کاهش تعرفه حمل و نقل مبتنی بر ریل و توسعه صادرات غیر نفتی را در سال آینده در دستور کار قرار داده ایم ،افزود:: تداوم ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی از مهمترین اقدامات ما به شمار می‌رود.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی درباره کشتی حادثه‌دیده سانچی نیز گفت: دو جلسه فشرده در کشور چین داشته‌ایم و طی 5 هفته آینده و بعد از جمع‌بندی نهایی،نتیجه آن بر تمامی کشورهای ذینفع اعلام خواهد شد.