به گزارش اکونا پرس،

علیرضا ناصری حسینی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره اظهار کرد: نفت خام در هنگام خروج از چاه همراه با مقادیر آب است که در آن مقداری از نمک‌ها به صورت محلول وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان آب نمک خروجی از چاه‌های نفت به تدریج و با گذشت زمان افزایش می‌یابد و به دلیل کاهش حجم گاز و نفت استخراج شده، سطح آب شور بالا می‌آید.

ناصری حسینی، نمک را عامل خورنده و آسیب زننده به تاسیسات نفتی و تخریب محیط زیست توصیف کرد و یادآور شد: نفت خام برای اینکه قابلیت انتقال به پالایشگاه و یا انتقال به کشتی برای صادرات را داشته باشد، نیاز دارد تا میزان نمک آن کم شود.

این محقق هدف از انجام فرآیند نمک‌زدایی را حذف و یا تقلیل دادن میزان نمک همراه نفت تا میزان 8 پوند در هزار بشکه (8 P.T.B) ذکر و خاطر نشان کرد: کاهش خورندگی در تاسیسات نفتی، کاهش انسداد تجهیزات، محافظت از عملکرد کاتالیست‌ها، بهبود کیفیت نفت خام، استفاده از حداکثر لوله‌ها و ظرفیت پالایشگاه‌ها و جلوگیری از هدر رفت انرژی مصرفی در پالایشگاه از جمله مزایای واحدهای نمک‌زدایی است.

وی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این طرح که با عنوان "بسته تزریق پساب واحدهای نفت‌زدایی" اجرایی شده است، روشی برای اجرای فرآیند نمک‌زدایی از پساب حاصل از استخراج نفت را ارائه کردیم.

ناصری حسینی با بیان اینکه روش ارائه شده منطبق بر فناوری‌های روز دنیا است، اضافه کرد: بسته‌هایی که در قالب این طرح ارائه شد، امکان تزریق پساب‌های نفتی به چاه‌های مرده و کم فشار را فراهم می‌کنند.

وی با تاکید بر این که تزریق پساب به مخازن نفتی مرده و کم فشار موجب ازدیاد برداشت از این نوع چاه‌های نفت خواهد شد، اظهار کرد: فرآیند نمک‌زدایی یکی از اجزای مهم در صنعت نفت است و ما در این تحقیقات با بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز، موفق به بازیافت پساب‌های ناشی از این فرآیند شدیم.

ناصری حسینی با تاکید بر اینکه در گذشته این فناوری از خارج به کشور وارد می‌شد، گفت: عمده بازار این محصول در اختیار شرکت‌های آمریکایی بوده است.

این محقق با اشاره به جزئیات روش اجرا شده، توضیح داد: آب نمک خروجی برای تصفیه و جداسازی ذرات نفت موجود، وارد سامانه تصفیه پساب شده و سپس با فشار مناسب به چاه‌های مرده موجود در اطراف واحد تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: واحد تصفیه پساب آلوده عرضه شده به نفت شامل تجهیزات اصلی چون "هیدروسیکلون" به منظور جداسازی قطرات نفت همراه با آب از حداکثر هزار PPm به 100PPm، "ناتشل فیلتر" به منظور جداسازی قطرات نفت همراه با آب در هیدروسیکلون به کمتر از 25 PPM و جداسازی ذرات جامد بزرگتر از 100 میکرون، "تانک ذخیره پساب و "پمپ‌های بوستر و اصلی" است.

مجری طرح با بیان اینکه پکیج‌های عرضه شده از سوی این تیم تحقیقاتی قابلیت راه‌اندازی خودکار و کنترل مونیتورینگ تمامی فرآیند تزریق را دارد، ادامه داد: این پکیج قادر است در شرایط محیطی سخت پساب تولیدی را در واحدهای نمک‌زدایی تا 10 هزار بشکه در روز و تا فشار 1600 PSIG از طریق پمپ‌های طراحی شده به چاه‌های مورد نظر تزریق کند.

وی اضافه کرد: در این سامانه تمامی اطلاعات فرآیندی و پارامترهای عملکردی تجهیزات به طور کامل ذخیره شده و در صورت نیاز به بانک اطلاعات ارسال خواهد شد.