به گزارش اکونا پرس،

صحبت بر سر نرخ ارز چند وقتی است که جذاب شده و متقاضیان این نرخ باید به فراخور فعالیت و نوع درخواست خود، به بخش های مختلفی سر بزنند که در زیر دو سامانه سنا و نیما و تفاوت این دو سامانه با یکدیگر توضیح داده شده است.

 سامانه سنا، درگاهی است که صرافی ها باید معاملات روزانه ارزی خود را در آن ثبت کنند. این سامانه در آدرس اینترنتی https://www.cbifs.com/sana در دسترس است. صرافان موظف به ثبت تمامی معاملات ارزی‌ در سنا یا سامانه نظارت ارز هستند و چنانچه تخلفی از آنها سر بزند یا بخواهند از ثبت معاملاتشان امتناع کنند با برخورد بانک مرکزی مواجه می ‌شوند.

خــریـد و فروش ایـنـتـرنـتی ارز،‌ حسابداری، خزانه ‌داری، دسترسی آنلاین به حساب بانکی و امکان گرفتن قیمت تمام ‌شده بخش ‌های مختلف این نرم‌ افزار را تشکیل می‌ دهند. با فعال شدن تمامی بخش ‌های سامانه نظارت ارز، صرافان می ‌توانند علاوه بر گرفتن قیمت تمام ‌شده و تعریف سود و زیان معامله ‌های خود، با اتصال به بانک، عملیات برداشت و واریز وجه را نیز انجام دهد.

اما سامانه نیما همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و به منظور سهولت در تأمین ارز توسط خریداران و فروشندگان، توسط بانک مرکزی راه اندازی شده و فعالیت خود را شروع کرده است. خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می توانند در محیط الکترونیک، فرآیندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند.

سامانه نیما برای سیاست گذاران، امکان مدیریت بازار ارز را فراهم کرده و همچنین برای متقاضیان ارز امکان فعالیت های روشن و دقیق را محیا کرده است. سامانه نیما توسط بانک مرکزی راه اندازی شده تا هرگونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش های غیر بانکی به راحتی انجام شود.