به گزارش اکونا پرس،

نادرقاضی پور با تاکید بر اینکه دخانیات ایران به این قرارداد تولید مشترک برای بقای خودش نیاز دارد گفت: انتظار داشتیم وزارت صنعت در وقت مقرری که عنوان کرده بود این موضوع را حل و فصل کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به جلسه ای که چند ماه پیش با وزیر صنعت دراین خصوص برگزار کرده بود تصریح کرد: اگرچه از سالهای گذشته تاکنون به صورت مکرر دستگاههای امنیتی کشور در پاسخ به استعلام های مسئولان سابق و فعلی وزارت صنعت، فیلیپ موریس را شرکتی غیرصهیونیستی اعلام کرده اند، اما به گفته مسئولان مرکز نظارت و برنامه ریزی دخانیات، برای چندمین بار این موضوع استعلام شده است.

قاضی پور افزود: از لحاظ قانونی نباید پروسه این استعلامات زیاد طول می کشید؛ متاسفانه به رغم اینکه مرکز نظارت و برنامه ریزی دخانیات مدعی است که ظرف چند روز مجوز تولید مشترک را صادر می کند اما با گذشت چندین ماه همچنان این موضوع به نفع قاچاقچیان و سودجویان مسکوت مانده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت باید به سرعت این موضوع را به سرانجام برساند افزود: در صورت عدم صدور مجوز تولید مشترک و واردات رسمی برای این برند، صدها کارگر دخانیات بیکار می شوند، قاچاق غوغا می کند، ارز فراوانی از طریق قاچاق خارج می شود و ضمنا سیگارههای قاچاق غیراستاندارد و بی کیفیت بدون دادن عوارض برای دولت وارد مملکت می شود.

قاضی پور درباره خبرسازی های ایجاد شده درباره این تفاهم نامه نیز تصریح کرد: این نوع فضاسازی ها کار قاچاقچیانی است که نمی خواهد تولید در کشور صورت بگیرد و با واردات قاچاق این صنعت را به نابودی بکشانند.

تولید مشترک یعنی حذف قاچاق

از سوی دیگر نیز یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره گفت: اگر سیگاری در داخل کشور مصرف دارد باید زمینه های تولید آن در داخل کشور فراهم شود تا ضمن مبارزه با قاچاق شرایط ارزآوری آن فراهم شود.

عبدالرضا عزیزی درباره مجوز تولید سیگار مارلبرو در داخل گفت: متاسفانه آمار سیگار قاچاقی که وارد کشور می‌شود بسیار شوک آور است، این موضوع یعنی هزینه سلامت در داخل پرداخت می شود ولی تولید درآن سوی مرزها انجام گیرد، در واقع تولید و اشتغال و سودآوری مالی برای شرکت‌های برون مرزی است اما مصرف در داخل کشور است، پس بهتر است که وقتی درخواست برای مصرف این برند وجود دارد مجوز تولیدش نیز صادر شود.

وی تصریح کرد: شرکت دخانیات پس از واگذاری بدون کارشناسی به بخش خصوصی دچار مشکلات عدیده ای شده است که اگر زمینه تولید محصولات فیلیپ موریس با توجه به بازار عظیمی که در ایران دارد فراهم شود، هم به امنیت شغلی کارگران دخانیات کمک می کند و هم می تواند زمینه صادرات آن به کشورهای همجوار را فراهم و سبب ارزآوری در شرایط امروز کشور شود.

عزیزی تاکید کرد: نمی توان با سرمایه گذاری مخالفت کرد و زمینه قاچاق را فراهم کنیم آن وقت انتطار داشته باشیم اشتغال ایجاد شود.

وی در پایان گفت: امیدوارم که هیچ بازار مصرفی برای سیگار در کشور وجود نداشته باشد اما مصرف سالیانه 60 میلیارد در سال واقعیتی است که باید مد نظر قرار گیرد.