به گزارش اکونا پرس،

کمیته آثار منقول درحالی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد که ۴ استان به ارائه پرونده‌های خود پرداختند.

فرهاد نظری (مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) با اعلام این خبر گفت: در این نشست ۱۵ اثر از موزه باستان شناسی گرگان استان گلستان شامل هشت اثر مسی  و سفالی از محوطه بیش از دو هکتاری بازگیر مینودشت با گاهنگاری اسلامی، اشکانی، آهن، مفرغ، مس و سنگ و چهار ظرف سفالی از نرگس تپه گرگان، دو اثر سفالی از آق تپه گنبد کاووس و یک منبر چوبی  مسجد جامع استرآباد گرگان مربوط به دوره تیموری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. .

به گفته او؛ ۱۳ اثر در قالب دو مجموعه شامل ۵ سرستون با نقوش انسانی، هندسی و گیاهی با تکنیک نقش برجسته مربوط به عصر ساسانی  و ۸ بشقاب و کاسه  نقره‌ای به شیوه چکش کاری با نقوش اساطیری، حیوانی و گیاهی از غار قوری قلعه استان کرمانشاه از جمله آثار به ثبت رسیده در این نشست به شمار می‌رود.

وی همچنین به ثبت ۶ اثر حاصل از کاوش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی چلو در جاجرم خراسان شمالی واقع در شرق سنخواست شامل سبو، آیینه؛ جام مفرغین پایه دار، سنجاق لباس و جام سفالین پایه دار اشاره کرد که مربوط به دوره مس سنگی  تا عصر آهن است.

نظری گفت: در این نشست همچنین ۵ گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس‌های ورودی بنای موسوم به مسجدشهر تاریخی سیمره واقع در شرق استان ایلام مورد تایید کمیته قرار گرفت.

ثبت یک شی استخوانی از موزه ملی مربوط به کاوش‌های یانیق تپه تبریز با قدمت ۵۸۰۰ سال به لحاظ ویژگی‌های فرم و ساخت از دیگر موضوعات مورد تایید کمیته ثبت آثار منقول به شمار می‌رود.