به گزارش اکونا پرس،

در این گردهمایی که با اهداف تخصیص ارز به استان‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها، بیان مشکلات فراروی صادرات و واردات کشور، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، ارتباط صنعت و دانشگاه و تحقیق و توسعه فنی واحدهای تولیدی برگزار شد؛ محمود نوابی، مجتبی خسرو تاج، برات قبادیان، یونس الستی و محمد رضا مودودی به همراه روسای صنعت، معدن و تجارت استان‌ها حضور داشتند.

خسرو تاج: نقش سامانه‌های کنترل‌کننده در تسهیل صادرات و واردات

در این نشست معاون امور صادراتی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران درباره ممنوعیت‌هایی که برای صادرات تعیین شده توضیح داد و نقش سامانه‌های کنترل‌کننده صادرات و واردات را در تسهیل این امر بسیار موثر دانست.

خسرو تاج در همین مورد گفت: بر اساس بخشنامه صادرشده توسط روسای سه قوه ممنوعیت صادرات و همچنین تعیین شرایطی برای صادرات کالاها به عهده وزارت صنعت،معدن وتجارت است.

وی در ادامه افزود: در همین راستا مسئولیت تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری، تعیین شبکه توزیع و...به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان این نکته تاکید کرد: در بخش استانی هم روسای سازمان صنعت ، معدن و تجارت هر استان موظف هستند کالاهایی که به ارز دولتی احتیاج دارند را شناسایی کرده و به وزارت صمت اطلاع دهند. این موضوع بعد از اطلاع مدیران استانی به سرعت برای تخصیص ارز دولتی پیگیری خواهد شد.

خسروتاج در ادامه تعیین نرخ عوارض را هم برعهده وزارت صمت دانست و توضیح داد: تعیین نرخ عوارض و بررسی آن به عهده شورای اقتصاد بود و لازم بود این مراحل طی شود اما با مصوبه سران سه قوه که تصمیمات فراقانونی دارد دیگر این مراحل لازم نیست و وزارت صمت نرخ عوارض را تعیین می‌کند.

مجتبی خسروتاج در ادامه فرآیند واردات کالا ، ثبت درخواست در سامانه تا اخذ مجوز را تشریح کرد و در این میان یادآور شد سقف قیمت کالاها توسط کارشناسان کنترل خواهد شد.

نوابی :تشخیص احتکار و اختفا با وزارت صمت است

در ادامه جلسه مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره موضوعاتی با محوریت بازرسی انبارها برای تشخیص احتکار و اختفا صحبت کرد.

نوابی با طرح این موضوع یادآورشد: متولی تشخیص این اختفا یا احتکار وزارت صمت است و در همین راستا این وزارت خانه سطح تعامل خود را با سازمان تعزیرات بالا برده و تلاش می‌شود ارتباط بین این دو نهاد در سطح قابل قبولی ادامه یابد.

وی همچنین از تلاش برای تقویت حوزه نظارت و بازرسی در این زمینه خبرداد وافزود: به همین منظور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تفاهم‌نامه ای با بسیج مهندسین امضا کرد که باعث نظام‌مند شدن برخوردها ما محتکرین خواهد شد اما با این حال متولی تشخیص احتکار تنها وزارت صمت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از برنامه تشکیل معاونت‌های نظارت و بازرسی استانی خبر داد و تشریح کرد: این اقدام به منظور تقویت بازرسی و نظارت‌های استانی و همچنین نظام‌مند کردن فعالیت‌های نظارتی انجام خواهد شد.

قبادیان :اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار

در ادامه این گردهمایی معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت از اجرای طرح توامندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)برای به کارگیری دانش آموختگان در واحدهای تولیدی خبر داد.

قبادیان درباره اهداف این طرح گفت: اهداف اصلی این طرح تمرکز بر ایجاد اشتغال در چارچوب ظرفیت‌سازی مبتنی بر ایجاد و توسعه واحدهای r&d، ایجاد تحرک در نیروی کار و استقرار نظام برنامه ریزی دانشگاهی،جذب متراکم دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر دانشگاه و موسسات عالی، رسوب دانش نوین در بنگاه‌های اقتصادی، خلق ارزش افزوده از طریق توسعه تولید کالاها و خدمات و عملکرد دانش بینان، اشتغال زایی و... است.

همچنین در این جلسه معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت به بررسی چالش‌های تجارت خارجی و عملکرد تجارت خارجی در 4 ماهه اول سال پرداخت.

وی صادرات 15.5 میلیارد دلار، واردات 15.2 میلیارد دلار و تراز تجاری را 270میلیون دلار مثبت اعلام کرد.

محمدرضا مودودی در ادامه مشارکت بیشتر استان‌ها در تصمیم گیری و تمرکز زدایی و همچنین اعطای اختیارات ویژه به استان‌ها در دوران تحریم را ضروری دانست.

همچنین در ادامه جلسه ساماندهی رویدادهای تجاری و تفویض اختیار به استان‌ها در اعزام و پذیرش نمایشگاه‌های خارجی مورد بررسی قرار گرفت.