به گزارش اکونا پرس،

نباتی در گفت وگو با شاتا با اشاره به افزایش قیمت پوشک بعد از بالا رفتن نرخ ارز افزود: وابستگی این صنعت به واردات در خصوص اقلامی از جمله خمیر کاغذ فلاف به دلیل محدودیت های اکولوژیکی و برخی از اقلام به دلیل تغییرات سریعی که در این صنعت در قابلیت های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می دهد زیاد بوده لذا با تغییرات قیمت نرخ ارز، قیمت این محصول نیز لاجرم تغییر یافته است.

وی در همین مورد تشریح کرد: در سال گذشته اقلام زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله ای استفاده می کرد و در اوایل سال جاری نیز در گروه کالایی یک قرار داشتند، ولیکن براساس سیاست های جدید ارزی و تخصیص ارز رسمی دولتی صرفا به کالاهای اساسی ، اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول از طریق بازار ثانویه تامین می شود .

مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی حمایت از تولید این محصول در کشور را ضروری دانست و ادامه داد: به منظور کمک به تولید این محصول می بایست از هر گونه محدودیت و یا ممنوعیت در واردات مواد اولیه این محصول خودداری نمود و تسهیلات لازم جهت تامین به هنگام مواد اولیه آن به عمل آورد که در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به حل مشکل تهیه مواد اولیه تولیدی این محصولات اضافه کرد: با هماهنگی بعمل آمده با تولید کنندگان اصلی که سهم ۸۰ درصد تولید را دارا می باشند موجودی به سرعت به بازار توزیع خواهد شد و پیش بینی می گردد با ترخیص به موقع مواد اولیه موجود در گمرکات ، تامین و تخصیص ارز مواد اولیه و از سوی دیگر برخورد های مناسب قانونی با محتکران بزودی شرایط متعارفی بر بازار حاکم شود .

پروین نباتی در ادامه درباره وضعیت واحدهای تولیدی صنایع سلولوزی در کشور توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۸۰ هزار تن در کشور در زمینه تولید پوشک بچه معمولی ، پوشک کامل بچه ، نوار بهداشتی و پوشک بزرگسال دارای مجوز صنعتی بوده که تولید آنها در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲۵ هزار تن بوده است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه قابل توجه صنایع سلولوزی در کشور افزود: این صنعت با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در جهان در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی داشته به طوریکه قادر به تامین کل نیاز کمی و کیفی کشور است. میزان تولید این محصولات در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲۵ هزار تن بوده است.

نباتی سهم واردات صنایع سلولوزی را حداکثر 2درصد دانست و توضیح داد: با توجه به کیفیت محصولات تولیدی، میزان واردات این محصول رقم قابل توجهی در گذشته نبوده و حداکثر ۲ درصد مصرف کشور از طریق واردات تامین می شده است و صرفا در سال ۱۳۹۵ سهم واردات از مصرف به حدود ۹ درصد رسید ولیکن در سال ۱۳۹۶ این مقدار تعدیل شد.

مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی همچنین از صادرات این محصولات خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر چند طرح تولیدی و تکمیلی با مشاورت و یا تولید تحت لیسانس، با شرکت های صاحب نام جهانی در دست اقدام است که با اجرای آنها صادرات این محصولات به طور جدی تر و گسترده تر در دستور کار قرار می گیرد.