به گزارش اکونا پرس،

بر پایه آمار اداره کل گمرک چین، آخرین رکورد بالای واردات نفت از ایران ۸۰۳ هزار بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۱۴ بود.

واردات در ماه اوت شامل بشکه‌های نفتی بود که مستقیما به چین ارسال شدند و یک محموله نفتکشVLCC که در میانمار تخلیه شد و از طریق خط لوله چین-میانمار به پالایشگاهی در جنوب غربی چین ارسال شد.

 آمار رهگیری تجارت "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد با حساب محموله‌های ماه میلادی گذشته، واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا اوت به ۳۰۴.۰۵ میلیون بشکه رسید که ۳۲.۲ درصد بالاتر از مجموع واردات ۲۲۹.۹۹ میلیون بشکه نفت ایران در کل سال ۲۰۱۷ بود.

یک تحلیلگر مقیم هنگ کنگ گفت: بعید است واردات نفت ایران در ادامه سال افزایش بیش‌تری پیدا کند و رکورد بالای واردات ماه اوت احتمالا به دلیل تلاش خریداران چینی برای خرید هر چه بیشتر نفت ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا در نوامبر بوده است.

طبق آمار پلاتس، خریداران چینی احتمالا ۱۷.۴۲ میلیون بشکه یا معادل ۵۸۱ هزار بشکه در روز نفت ایران را در اوت برای تحویل در سپتامبر بارگیری کردند. حجم مذکور ۱۴.۱ درصد کمتر از میانگین ۶۷۶ هزار بشکه در روز ثبت شده در هشت ماهه امسال بوده است.

عمده نفت وارد شده از ایران توسط پالایشگاه‌های چینی مصرف می‌شود. انتظار می‌رود چین با وجود تحریم‌ها، بزرگترین خریدار نفت ایران بماند زیرا پکن اعلام کرده که تجارت میان دو کشور با وجود تحریم‌های آمریکا به شکل عادی جریان خواهد داشت.