به گزارش اکونا پرس،

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران: اگرچه مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد اما هنوز دیر نشده و با مشارکت بخش خصوصی و همه قوا می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش اکوناپرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در بخش ارزی با فرصت هایی که به وجود آمده می توانیم صادرات را توسعه دهیم یعنی صادراتی را که به کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان داشتیم در شرایط کنونی به دو برابر افزایش دهیم بنابراین تاکید ما این است اجازه ندهیم برای صادرات مشکل به وجود آید تا این حوزه رونق یابد.

وی اضافه کرد: به طور نمونه روشی که کشور همسایه ما ترکیه در پیش گرفت صادرات ۳ میلیارد دلاری خود در دهه گذشته را به رقم۱۶۰ میلیارد دلاری کنونی ارتقا داد بنابراین می‌توان از این تجربه نیز درس گرفت.

رئیس اتاق تهران با تاکید بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی گفت: در شرایط کنونی و با قیمت‌های فعلی سوخت، قاچاق سوخت افزایش یافته طوریکه در استان سیستان و بلوچستان اگر فردی بتواند روزانه فقط چند گالن بنزین را به آن طرف مرزها انتقال دهد حدود ۸۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت.

خوانساری همچنین با اشاره به بخشنامه دریافت تفاوت نرخ ارز گفت: آنهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند هم اکنون مواد اولیه کارخانجات آنها در گمرک مانده و این ماندگاری در گمرک و نبود مواد اولیه در خط تولید، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تعدادی از اقلامی که در گمرک باقی مانده، در سال گذشته ثبت سفارش شده و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، برخی دچار مشکل شده‌اند و بنابراین باید گفت که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است. هزینه دموراژ، انبارداری و برخی مواردی که ناشی از تغییرات دستورالعمل های دولتی است، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

خوانساری با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: از ۲۱فروردین تا ۲۲ مرداد امسال ، بیش از ۳۳ بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی صادر شده که به تبع آن، گمرک مجبور به صدور دستورالعمل‌هایی شد که تعداد آنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل بوده است. همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی شوند .

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: سه شنبه هفته گذشته بیش از۲۰۰ فعال اقتصادی به اتاق بازرگانی تهران مراجعه کردند که عمده اعتراض آنها در رابطه با بخشنامه ۱۶ مرداد امسال است که پرداخت تفاوت نرخ ارز را برای واردکنندگان تکلیف کرده است، این در حالی است که همین امر باعث بروز مشکلات جدی شده است. در حالیکه فروردین ماه دولت قاطعانه ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد و همه گشایش اعتبار کردند، بنابراین دریافت تفاوت مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد :توجیه سرمایه گذاری بسیار مهم است و قیمت ریالی و ارزی حائز اهمیت به شمار می‌رود، این در حالی است که برخی مواد اولیه خود را پیش فروش کرده‌اند و اکنون با الزام برای پرداخت تفاوت، دچار مشکلات بسیار شده‌اند، در حالیکه ارایه تفاوت با توجه به مشکلات نقدینگی بنگاههای اقتصادی، کار ساده‌ای نیست.