به گزارش اکونا پرس،

کسادی توام با گرانی چند ماهی است که بر بخش های مختلف بازار حاکم شده و هم اکنون شاهد تعطیلی های پی در پی واحد های صنفی هستیم. بازار مسکن یکی از اولین بخش هایی بود که دچار رکود شد و بیش از ۴ سال است که این بازار در وضعیت کسادی بی سابقه ای قرار گرفته است اما از ابتدای سال ۹۷ این وضعیت تشدید پیدا کرد و این روزها تعداد قراردادهای خرید و فروش در املاک های سطح شهر به پایین تر میزان ممکن رسیده است.

این روزها بازار مسکن دچار کسادی همراه باگرانی شده به این ترتیب که معامله قابل توجهی در ماه اخیر انجام نشده و واحد های صنفی را با مشکلات عدیده روبه رو کرده است. یکی از مشاورین املاک تهران در این خصوص بیان کرد: طی هفته ی گذشته تنها یک مورد برای فروش مراجعه کرد که دست آخر آن هم به علت افزایش قیمت مسکن، ازخرید صرف نظر کرد و ۲ مورد هم خرید در ماه گذشته انجام شده که صرف هزینه اجاره بها شد.

رشد قیمت مسکن متاثر از عواملی همچون افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نوسانات نرخ بازارهای موازی (غیرمولد) موجب شد تا قیمت مسکن بالا برود. رشد قیمت مصالح ساختمانی سبب شده تا هزینه تمام شده واحد های مسکونی افزایش پیدا کند همچنین خرید ارز، طلا و سکه سبب بالا رفتن قیمت مسکن شده است. همین امر سبب شده تا بخش قابل توجهی از فعالان این بازار دیگر رغبتی برای ساخت و ساز نداشته باشند، همچنین در سال ١٣٩٦، تعداد ٦٥١١٨ پروانه واحد مسکونی برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، صادر شده که نسبت به سال گذشته حدود ١,٤درصد کاهش داشته است.

رشد قیمت مسکن موجب شد تا نرخ اجاره بها هم در بازار روند صعودی به خود گیرد و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، مالکان و مستاجران این روزها با مشکلات متعددی رو به رو هستند در این راستا حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیان کرد :افزایش قیمت اجاره متأثر از قیمت خرید و فروش مسکن است بنابراین با جهش قیمت مسکن در ماههای ابتدایی سال قیمت اجاره‌ها نیز روند صعودی به خود گرفت و  افزایش قیمت اجاره باعث شد تا بسیاری از مستأجران در سال جاری به مناطق پایین‌تر کوچ کنند و البته  برخی از مستأجرانی که در جنوب شهر ساکن بودند مجبور شدند تا به حاشیه‌نشینی تن دهند.

مصطفی خسروی رئیس اتحادیه مشاورین املاک در این راستا بیان کرد:­ با توجه به افزایش قیمت مسکن، همچنان­ خریدو فروش صورت می گیرد، ­در بخش رهن و اجاره نیز با افزایش قیمت ها توان مردم برای اجاره بسیار پایین آمده است­ ­و کوچ به سمت شهرک های اقماری تهران زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بدلیل افزایش قیمت اجاره،­ مردم توان پرداخت اجاره بها را ندارند و به ناچار به منطقه پایین تر از محل خود می روند و این امر طبیعی است گفت:  در سال های ۶۸، ۸۶ و ۹۱ هم مردم به سمت شهرک های اقماری رفتند.

البته حسام عقبایی با توجه به بالارفتن نرخ اجاره بها و با تاکید بر اینکه انصاف مالکان بهترین روش این روزهای بدون برنامه برای کنترل اجاره بها خواهد بود اشاره کرد: راهکار کنترل نرخ اجاره بها در این بازار که برنامه ای برای آن وجود ندارد انصاف مالکان است پس تا زمانی که مالکان انصاف را در بازار اجاره رعایت نکنند، قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.
همچنین این فعال بازار در خصوص لایجه کنترل نرخ اجاربها که تهیه و بررسی نهایی شده اظهار کرد: قطعا با ابلاغ و سیاست‌های دستوری و لایحه‌ نمی‌توانیم قیمت اجاره بها را کنترل کنیم.