حسین نجاری در آیین گشایش ششمین نمایشگاه بین المللی قالب، ابزار و مواد اولیه گفت: سازندگان همکار ساپکو به عنوان سازندگان با خدمات کامل (FSS) ملزم به داشتن قابلیت هایی مانند طراحی و توسعه، برنامه های کنترل و نظارت، اعتبارسنجی، ساخت نمونه اولیه قطعه و ارایه خدمات مهندسی خواهند بود.

وی تصریح کرد: توانمندی در کنترل فرآیند تولید و کنترل مالی از دیگر ویژگی های سازندگان ساپکو است.

نجاری کیفیت، زمان و هزینه را از جمله شاخص های کلیدی تامین کنندگان زنجیره تامین در سطح جهانی برشمرد و اظهار کرد: در هر یک از این عوامل، شاخص هایی مانند طراحی محصول،‌ فرآیند تولید قطعه،‌ طراحی و ساخت قالب و ابزار، مواد اولیه و تولید قطعات استاندارد ارزش گذاری می شود.

نجاری در تبیین سیاست های حمایتی ساپکو در راستای تشویق سازندگان زنجیره تامین و سفارش گذار ی ساخت قالب به قالب سازان داخلی گفت: قالب هایی که قبلا بومی سازی شده اند اما به سبب مزایای رقابتی در خارج از کشور سفارش گذاری می شوند و همچنین قالب هایی که تاکنون بومی سازی نشده اند در این بسته حمایتی قرار دارند.

وی کاهش تعداد سرشکن هزینه قالب در قرارداد تامین قطعه،‌ پرداخت بخشی از هزینه قالب سازی از محل مطالبات تامین کنندگان و تخصیص بودجه قالب سازی به تامین کنندگانی که ساخت قالب را در داخل از کشور سفارش گذاری می کنند را ار نتایج بسته تشویقی ساپکو به تامین کنندگان برای سفارش گذاری پروژه های جدید به قالب سازان داخلی دانست.

نجاری ادامه داد: سرمایه گذاری مستقیم تامین هزینه قالب توسط ساپکو از طریق عقد قرارداد با شرکت های قالب ساز داخلی، همکاری های فنی مهندسی جهت انتقال فن آوری طراحی و ساخت قالب های مورد نظر و پشتیبانی و همکاری برای تامین فولاد و قطعات استاندارد قالب از نتایج حمایت از سازندگان برای تولید قالب هایی که تاکنون بومی سازی نشده اند خواهد بود. 

وی در تشریح رویکرد ماژولار ساپکو در تامین قطعات محصولات ایران خودرو گفت: این رویکرد در 5 بخش موتور و قوای محرکه، سیستم های برق و الکترونیک، بدنه و مکانیزم ها، شاسی و سیستم تعلیق و ترمز و تزئینات داخلی و خارجی دنبال می شود. وی افزود: ساختار شکست ماژولار ساپکو شامل 5 مگاماژول، 14 ماژول، 56 سیستم و 199 زیرسیستم است که ما بدون حضور شریک خارجی و به صورت مستقل در این حوزه ها پیش خواهیم رفت.

مدیرعامل ساپکو افزود: دستیابی به دانش و تکنولوژی طراحی و ساخت قالبسازی پیشرفته متناسب با فرآیندهای تولید و تحقق بومی سازی ساخت قالب های مورد نیاز زنجیره تامین تا سطح 85 درصد تا سال 1400 از اهداف ارتقای سطح بومی سازی ساپکو است.

وی با تشریح اهداف بومی سازی ساپکو تا سال 1410 گفت: طراحی و ساخت داخل تمامی قالب های مورد نیاز زنجیره تامین و تکمیل زنجیره تامین قطعات استاندارد و فولاد مصرفی صنایع داخلی قالب سازی هدف ساپکو تا سال 1404 است. وی افزود: ایجاد شبکه یکپارچه تامین طراحی و ساخت قالب و ابزار و در نهایت ورود به بازار صادراتی هدف ساپکو تا سال 1410 است.

نجاری در ادامه برنامه های ساپکو در بومی سازی سه حوزه قطعات پرسی، پلیمری  و قطعات ریخته گری و دایکست را تشریح کرد.

گفتنی است ششمین نمایشگاه بین المللی قالب و ابزار و مواد اولیه دوم تا پنجم مهرماه در محل شرکت ساپکو دایر است. 120 شرکت مطرح در حوزه قالب سازی آخرین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.