به گزارش اکونا پرس،

حسن یونس سینکی در حاشیه رونمایی از سامانه جامع انبارها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کالاهای احتکار شده باید در یک چارچوب مشخص و برای توزیع آنی، مورد تصمیم‌گیری واقع شود چرا که روندی که تابحال بر روی توزیع کالاهای احتکار شده انجام شده، صحیح نبوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نسبت به قیمتگذاری و توزیع کالاها اقدام شود چرا که اکنون یک فضای مبهم برای توزیع کالاهای احتکار شده، ایجاد شده که غیرحرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در مورد کالاهای احتکار شده و شیوه توزیع آن، نیازمند هماهنگی گسترده‌ای است که مجوز خاصی را از سران سه قوه بابت توزیع آن درخواست کرده‌ایم و قرار است به زودی در جلسه مشترک سران، مطرح و بعد از تصمیم‌گیری، ابلاغ شود.

به گفته سینکی، تنها سازمانی که بعد از ابلاغ این تصمیم، مرجع اعلام و توزیع کالاهای احتکار شده است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود که با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به قیمت‌گذاری و توزیع کالاها اقدام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر برای ذخیره‌سازی، انبوهی از کالاها را انبار کنیم، به مفهوم احتکار نیست و ذخیره‌سازی به شمار می‌آید، اما اگر قیمت کالاهای احتکار شده، مشخص شود، به اطلاع مردم خواهد رسید. باید توجه داشت اگر کالایی به انبار برود و در سامانه انبارها به ثبت نرسد، مصداق احتکار خواهد بود و ضبط می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس ضوابط ابلاغی، قیمت باید به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شده و بر اساس آن و قیمت اتخاذ شده، کالا عرضه خواهد شد این ضوابط به اتحادیه‌ها داده شده که بعد از تائید اتاق‌های اصناف، کالاهای غیراساسی بتوانند توزیع شوند.

سینکی ادامه داد: رفتار طبیعی بازار این است که قیمتی که روی کالا ثبت شود، اعمال گردد اما اگر غیر از این از سوی واحدهای عرضه‌کننده، توزیع کالا و قیمتگذاری آن صورت گیرد، گرانفروشی رخ داده است و خریداران می‌توانند با مراجعه به سایت ۱۲۴، برای اعلام گرانفروشی، نوع کالا و قیمتی که تهیه کرده‌اند، اطلاع‌رسانی لازم را صورت دهند.

معاون وزیر صمت در خصوص افزایش قیمت نان گفت: در سال جاری هیچ افزایش قیمت نان از سوی وزارتخانه اعلام نخواهد شد و کماکان قیمت قبلی اعمال می‌شود در غیر این صورت تخلف روی داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت لبنیات نیز گفت: لبنیات به طور مفصل در ستاد تنظیم بازار مورد بحث قرار گرفت و مقرر گردید هفته جاری کارگروه تخصصی حرفه‌ای در این زمینه تشکیل شود اما اکنون افزایش قیمت لبنیات نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع لبنی مدعی هستند دامداران عرضه کافی شیر نداشتند که این موضوع در ستاد تنظیم بازار، مطرح و کارگروه کارشناسی برای آن در هفته جاری تشکیل خواهد شد.