به گزارش اکونا پرس،

به نقل از فلزات آنلاین، گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) می‌گوید بازار جهانی روی شاهد کسری عرضه ۳۲.۵ هزار تنی در ماه جولای بوده و متال بولتن پیش بینی کسری عرضه ۲۱۵ هزار تنی طی سال ۲۰۱۸ را کرده است و تداوم کاهش موجودی انبارهای روی دنیا عاملی برای تحریک این بازار خواهد بود. شروع تولید معادن Gamsberg و Century استرالیا در هفته های اخیر می‌تواند عامل عرضه بیشتر در بازار کنسانتره شود و در بلند مدت زمینه کاهش قیمت را فراهم کند. بررسی قیمت نقدی و موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن نشان می دهد که موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته روندی نزولی را طی کرد و با ۱۵.۷ درصد کاهش از ۲۴۱ هزار و ۵۷۵ تن در روز پایانی معاملات ماه قبل (۳۱ آگوست) به ۲۰۳ هزار و ۴۷۵ تن در روز پایانی معاملات در ماه جاری (۲۸ سپتامبر) رسید.

در ابتدای ماه سپتامبر (۳ سپتامبر) قیمت شمش روی برابر ۲ هزار و ۴۷۵ دلار به‌ازای هر تن بود و قیمت شمش روی در این بازار روند نزولی داشت و به ۲ هزار و ۲۸۷ دلار به‌ازای هر تن در روز ۱۷ سپتامبر رسید، اما پس از ۱۷ سپتامبر این روند کاهشی ادامه نیافت و قیمت شمش روی وارد روند افزایشی شد به‌گونه‌ای که قیمت این فلز در روز پایانی معاملات ماه سپتامبر(۳۱ سپتامبر) به ۲هزار و ۵۳۷ دلار به‌ازای هر تن رسید. درمجموع قیمت شمش روی طی ماه سپتامبر افزایش ۳.۹ درصدی را تجربه کرد.

شاخص دلار آمریکا طی ماه سپتامبر آورده شده است. تضعیف دلار آمریکا از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها است. در ۳ هفته ماه سپتامبر شاخص دلار آمریکا روند نزولی داشت و به ۹۳.۸۱ در روز ۲۱ سپتامبر رسید که همین امر نیز زمینه برای رشد قیمت شمش روی را فراهم کرد. باوجود آنکه در روزهای بعد مجدد شاخص دلار آمریکا افزایش داشت اما قیمت شمش روی کاهش نیافت.

عملکرد ۸ ماهه تولید روی چین اعلام شد، طبق آمار طی این مدت  ۳.۹۵۷ میلیون تن شمش روی در این کشور تولید شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش ۶.۶ درصدی داشته است. این کاهش تولید ناشی از سیاست کاهش تولید چین به منظور تقویت بازار بود که تاحدی توانست نتیجه‌بخش نیز باشد.