به گزارش اکونا پرس،

هادی‌حق شناس کارشناس‌اقتصادی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد ممنوعیت استفاده از دلار در واردات اظهار داشت: این موضوع هرچند منجر به کاهش وابستگی‌ها به ارز آمریکا خواهد شد‌ و تقاضا برای دلار کاهش‌خواهد یافت اما زمانی کارساز است که اقتصاد بنیه قوی داشته باشد.

وی افزود: امروز در دنیا کلیه معاملات نفتی و عمده معاملات جهان بر مبنای دلار انجام می‌شود.

حق شناس‌ادامه داد: کشورهایی چون ترکیه، روسیه و چین علاقه‌ای به معامله با دلار ندارند اما به دلیل اینکه اقتصاد امریکا به عنوان یک واحد تاثیرگذار در دنیاست، معامله با دلار تاثیری بیش از ۲۰ درصد بر تولید ناخالص آمریکا دارد. با توجه به اینکه ایران تقریبا یک درصد تولید ناخالص در جهان را دارد طبیعی است که عدم مبادلات تجاری با دلار نمی‌تواند اثر آنی بر آن کشور بگذارد.

وی ادامه داد: هر چقدر جهت‌گیری‌ها به این سمت باشد که مبادلات با کشورهای همسایه و با پول‌های ملی آن کشورها انجام شود اتفاق خوبی است، مشابه اینکه قرار است در ترکیه، پاکستان و هند به صورت تهاتری و با پول‌های ملی کشورهای همان منطقه مبادلاتی انجام شود که این کار مسلما در بلندمدت اثرگذار است.

وی گفت: نتیجه این تصمیم در کوتاه مدت مشخص نخواهد شد و آثارش سال‌ها طول‌خواهد کشید تا در اقتصاد ایران مشخص شود.

حق‌شناس ادامه داد: با توجه به اینکه سهم اقتصاد ایران در جهان ناچیز است طبیعتا روی ارزهای دیگر تاثیر چندانی ندارد اما آنچه روی ارز بنیادی اثرگذار است، بحث نرخ تورم است که می‌تواند منجر به تغییرات نرخ ارز شود.

این کارشناس اقتصادی‌ خاطرنشان کرد: دو ماه گذشته مبنایی‌که منجر به نوسانات شدید نرخ ارز در بازار شد،  نرخ تورم طی چند سال گذشته بوده است.

حق‌شناس گفت: به بیان ساده‌تر هرگاه اقتصاد ایران در چند سال پیاپی نرخ تورمی‌ کمتر از ۵ درصد داشته باشد ما هیچ تلاطم ارزی در بازار ارز ( دلار، یورو و سایر ارزها ) نخواهیم داشت و اگر همه معاملات خود را با یورو و سایر ارزها انجام دهیم هزینه دلاری ما به حداقل ممکن خواهد رسید.