به گزارش اکونا پرس،

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه دعوای صنایع لبنی و تولیدکنندگان برای واردات شیر خشک به کجا رسید، گفت: قرار شد واردات شیر خشک انجام نشود و این تصمیم را کمیسیون اقتصادی دولت گرفته و برای همه قابل اجرا است.

طی چند ماه گذشته بحث‌هایی بین صنایع لبنی و نمایندگان تولید دام کشور بر سر میزان تولید شیر خام کشور بود،‌صنایع لبنی مطرح می‌کردند که ورودی شیر به کارخانه‌ها 25 درصد کاهش یافته، بنابراین برای تأمین نیاز مردم باید شیر خشک وارد شود،‌نمایندگان بخش دام کشور نیز این را قبول نداشتند.

واردات شیر خشک از این لحاظ برای صنایع لبنی مهم است که آنها می‌توانند با اضافه کردن 10 کیلوگرم آب برای یک کیلوگرم شیر خشک 11 کیلوگرم شیر تولید کنند. 

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: کمبود شیر خام در کشور وجود ندارد و از سال گذشته همه تولیدکنندگان به دنبال این بودند که مازاد شیر در کشور به نوعی جمع‌آوری شود. حتی دولت سازمان تعاون روستایی را مسئول جمع‌آوری و خرید تضمینی شیر قرار داد و دولت هم 200 میلیارد تومان مشوق تعیین کرد، تا مازاد شیر خام در کشور خریداری شود. 

عزیزاللهی درباره دلیل ادعای صنایع لبنی برای کاهش 25 درصدی ورودی شیر خام به کارخانه‌ها گفت: قبلاً دامداران شیر خام تولیدی را به کارخانه‌های لبنی می‌دادند، اما اکنون بخشی از شیر خام تولیدی خود را مستقیماً به کارخانه‌های تولید شیر خشک می‌دهند، بنابراین صنایع لبنی تصور می‌کنند که تولید شیر در کشور کاهش یافته است.

وی این را هم گفت که صنایع لبنی با طرح موضوع کمبود شیر خام و دامن زدن به واردات شیر خشک، به دنبال کاهش دادن قیمت خرید شیر خام دامداران هستند تا سود بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در پاسخ به اینکه نرخ خرید شیر خام از دامداران چقدر است، گفت: ستاد تنظیم بازار قیمت 1570 تومان را تعیین کرده بود که البته این رقم با توجه به کیفیت شیر می‌توانست بالاتر هم باشد، اما قیمت تمام شده شیر خام برای دامداران 1870 تومان است که در حال حاضر صنایع لبنی به دلیل رقابتی که بین خودشان ایجاد شده و  همچنین خرید کارخانه‌های شیرخشک ایجاد کرده تا 2 هزار تومان هم از دامداران خریداری می‌کنند.

به گفته عزیزاللهی، در حال حاضر 12 خط تولید شیر خشک در کشور وجود دارد که روزانه 2500 تن شیر خام دامداران را خریداری می‌کنند که البته 50 درصد ظرفیت این خطوط تولیدکننده شیر خشک خالی است و می‌توان ارتقا داد. 

وی در پاسخ به اینکه میزان تولید شیر خام در کشور چقدر است، گفت: آماری که وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد 10.5 میلیون تن در سال است، اما مرکز آمار رقم 7 میلیون و 600 هزار تن را مطرح می‌کند. 

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد، رقم مرکز آمار دقیق‌تر باشد، گفت: اتفاقاً آمار وزارت جهاد کشاورزی درست‌تر است، چرا که متولی تولید است، چون مرکز آمار نمی‌تواند به طور فراگیر تولید دام در کشور را بررسی کند، بنابراین نمی‌تواند آ‌مار درست‌تری ارائه کند. 

صحبت‌های این مسئول در حالی مطرح می‌شود که «مرکز آمار ایران» در کشور به عنوان مرجع استناد آماری در کشور تعیین شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران، گفت: صنایع لبنی سالانه 6.5 میلیون تن شیر خام از دامداران جذب می‌کنند و صنایع شیر خشک هم روزانه 2500 تن هم شیر خام دریافت می‌کنند.