به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری صداو سیما، مجتبی خسروتاج در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۲۳ میلیارد دلار بوده است گفت: در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود ۱۳ درصد رشد داشتیم.

وی در ادامه از واردات ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلاری خبر داد و افزود: در مقایسه با واردات ۲۵ میلیارد دلاری ۶ ماه مشابه پارسال ۱۲ درصد رشد واردات منفی بوده است.
وی حجم تجارت خارجی را بدون احتساب نفت تا پایان سال حدود ۹۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد و گفت: تراز تجارت ما نیز که پارسال ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار منفی بود امسال به ۹۴۰ میلیون دلار تراز مثبت رسیده است.

۲۹ مهر روز ملی صادرات برگزار می شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیست و دومین دوره روز ملی صادرات ۲۹ مهر امسال به میزبانی مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما برگزار می شود.
خسروتاج در ادامه نشست خبری امروز با بیان اینکه در همایش امسال ۵۰۹ شرکت متقاضی حضور هستند، گفت: بیشترین آنها در بخش کالاهای صنعتی و معدنی و به تعداد ۲۹۹ شرکت است.
به گفته معاون وزیر بقیه متقاضیان در حوزه های کشاورزی و صنایع تبدیلی، خدمات و بازرگانی به ترتیب ۱۵۳، ۴۳ و ۱۴ شرکت هستند.
وی ملاک اصلی انتخاب صادرکننده نمونه را ارز آوری اعلام کرد و گفت: البته ماندگاری، توسعه بازار و عضویت در تشکل هم در این بین حائز اهمیت است.

 خرید حدود ۶ میلیارد یورو ارز صادرکنندگان 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ۲۲ فروردین امسال تاکنون ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو (معادل ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) ارز صادرکنندگان غیرنفتی از طریق سامانه نیما خریداری شده است.
مجتبی خسروتاج  همینطور از فروش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو به وارد کنندگان گروه ۲ خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش از مصوبه ای گفت که طبق آن چنانچه ۸۰ درصد کالاهایی که از محل عبور موقت صادر شده اند، نیاز به تعهد صادراتی ندارد.
این مقام مسئول همچنین مبنای قیمت گذاری کالاهای صادراتی را بر اساس نرخی اعلام کرد که در سامانه نیما درج می شود.

معاون وزیر صمت بر ضرورت تنوع بخشی اقلام صادراتی تاکید کرد
خسرو تاج  با اشاره به اینکه از ۹۰ سر فصل صادراتی ۷۶ درصد مجموع صادرات کشور در ۱۰ سرفصل کالایی بوده است که این نشان می دهد باید در برنامه های صادراتی تنوع سازی کنیم.
وی  از صدور ۹۱ درصد کالاها به ۲۰ کشور خبر داد و گفت: البته در این باره خیلی با دیگر کشورها تفاوت نداریم.
 معاون وزیر صمت  بیشترین افزایش ارزش صادرات را نسبت به مدت مشابه پارسال به مصر با رشد ۷۱ درصدی اعلام کرد و گفت: پس از آن پاکستان با ۶۶ درصد، قطر با ۶۱ درصد، تایلند با ۵۵ درصد، عمان با ۵۲ درصد و عراق با رشد ۴۵ درصدی قرار دارد.
خسروتاج همینطور بیشترین کاهش را به جمهوری کره با ۶۱ درصد منفی اعلام کرد و گفت: ژاپن با ۲۵، ترکیه با ۲۱ درصد رشد منفی صادرات داشتیم ضمن آن که مجموع صادراتمان به اتحادیه اروپا ۲ درصد کاهش یافته است.

 میزان عرضه ارز صادرکنندگان باید بیش از این باشد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید به طور متوسط یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پتروشیمی‌ها و ۴۰۰ میلیون دلار نیز بخش فولاد و فلزات رنگین و اقلام معدنی ارز به سامانه نیما واریز کنند پس این دو گروه عمده ماهانه یک میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار واریزی ارز باید داشته باشند، و در ۵ ماه پس از تاکید بر فروش در نیما باید ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عرضه کرده باشند.
مجتبی خسروتاج در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا صادرکنندگان ، ارز را به سامانه نیما نمی‌فروشند، گفت: تاکید ابتدایی دولت بر روی صادرکنندگان عمده و بزرگ کشور در دو بخش فولاد و پتروشیمی بود؛ اما اکنون تعهد ارزی همه را مشمول کرده است. 
خسروتاج گفت: فولادی ها بخشی از منابع ارزی خود را برای طرح های توسعه ای گذاشته اند که وزیر صنعت تاکید کرده است که اولویت اول برای تامین ارز به طرح های توسعه ای داده نشود؛ بنابراین صادرکنندگان هم خود می توانستند از محل ارز صادراتی، کالا وارد کنند؛ بنابراین رقمی که تاکنون واریز شده معقول است.
وی اظهار داشت: از این دو گروه باید تا پایان سال ۱۸ میلیارد دلار به سامانه نیما ارز واریزی داشته باشیم که البته این رقم به شرطی است که آنها برای خود واردات نکرده باشند یا ارز خود را واگذار نکرده باشند. 
این مقام مسئول گفت: در تعهد ارزی برای بخش خصوصی، پیش بینی شده است که ظرف سه ماه تعیین تکلیف لازم صورت گیرد، در حالیکه برخی از رشته های کالایی مدت زمان بیشتری نیاز دارند که اصلاح می کنیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران،افزود: بیش از ۳۳۰ قلم کالا ثبت سفارششان ممنوع است، پس از ۳۰ خردادماه، ثبت سفارش برای واردات خودرو ممنوع شده است؛ این در حالی است که در ۹ دیماه ۹۶ هیئت وزیران مصوبه داد که بر اساس آن، نمایندگی های رسمی و غیررسمی می توانستند ثبت سفارش صورت دهند. بنابراین همه کسانی که در آن تاریخ ثبت سفارش کرده اند، می تواند واردات خود را امسال هم انجام دهند.
خسروتاج در مورد واردات خودرو و تخلفات صورت گرفته در مورد آن نیز گفت: بعد از ارسال گزارش تخلفات که برای دستگاههای نظارتی اعلام شد، در بهمن ماه گذشته تخلفات با نام شرکت، تهیه شده که انواع مختلفی داشت که برخی از آن ها وزن بالایی از تخلف داشتند، اما به هر حال همه ضابطه را رعایت نکرده بودند. امسال نیز با ارسال پرونده به دستگاه قضایی، دستگاه قضا در حال رسیدگی است و خیلی از شرکتها و افراد خواسته شده و مورد بازجویی و سوال قرار گرفته اند و برخی هم هنوز در بازداشت هستند که منتظر اعلام نظر نهایی دستگاههای نظارتی هستیم.
وی اظهار داشت: امروز خودروهایی که در گمرکات متوقف است، به افرادی متعلق است که تخلف در واردات صورت داده اند، پس واردات خودروها متوقف است چراکه از سوی یک فرد متخلف وارد شده است، اما بخش دیگری هم مربوط به شهریورماه سال گذشته بوده است که به واردکننده ها شش ماه زمان داده شد که کالای خود را ترخیص کنند؛ اما آنها در مجلس کارهایی کرده بودند که سود بازرگانی خودرو کاهش یابد.
معاون وزیر صنعت اعلام کرد: یکی از نکات کلیدی که در این فضا امروز تصمیم گیری را سخت کرده است، رانتی ایجاد شده است. عده ای پیش فروش کرده اند، ولی مجوز نداشتند، یا عده ای بالاتر از سقف تعیین شده، پیش فروش کرده اند و ایجاد حق برای شهروندان ایرانی کرده است، ضمن اینکه متخلفان در ثبت سفارش نیز خواسته اند مقررات را دور بزنند، پس باید گروه به گروه در مورد آنها تصمیم گیری شود. این مثل یک بازار مین می ماند که همه تخلفات را باید به خوبی مدیریت کرد. به همین دلیل وزیر صنعت به معاون اول نامه نوشته که در این رابطه کار با ابعاد مختلف بحث و بررسی شده و تصمیم اتخاذ شود تا رانت برای عده ای ایجاد نشود. ما پیشنهاد خود را داده ایم و قرار است که جلسه ای نیز تا هفته آینده ارایه شود تا چطور بتوانیم از سیستم موجود خارج شویم.