به گزارش اکونا پرس،

علی کاردر امروز (سه‎شنبه، ۲۴ مهرماه) در آیین گشایش رسمی چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان این مطلب افزود: مقدمات لازم برای عرضه نفت خام در بورس انرژی فراهم شده است و شرط شرکت در معامله، تنها پرداخت معادل ریالی ۱۰ درصد ارزش سفارش به صورت نقدی پیش از آغاز عرضه است.

وی با بیان این‎که تسویه معامله به صورت ۲۰ درصد ریالی (نقدی) و ۸۰ درصد ارزی (اعتباری) خواهد بود، افزود: قیمت پایه بر اساس قیمت‎های معاملاتی امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران به میزان ۷۹,۱۵ سنت در اطلاعیه عرضه اعلام شده و قیمت نهایی فروش بر اساس نوسان قیمت نفت خام تا زمان تحویل، تعدیل شده و مبنای محاسبه قرار می‎گیرد.

معاون وزیر نفت، سود معامله نفت خام در بورس را معقول عنوان کرد و گفت: الگو‎های سفته‎بازی شاید در کوتاه‎مدت سودآوری خوبی داشته باشد، اما در بلندمدت نمی‎تواند به عنوان یک راهکار سرمایه‎گذاری استفاده شود. کسانی که برای خرید نفت خام به میدان بورس انرژی می‎آیند، در کنار کسب سود که البته انتظار منطقی و عاقلانه‎ای است، منافع کشور را نیز مدنظر قرار دهند.

انتشار اوراق بدهی برای ارائه به پیمانکاران

کاردر در ادامه به تمهیدات شرکت ملی نفت ایران برای پرداخت بدهی‎ها اشاره کرد و گفت: در بخش‎هایی که رقم بدهی‎ها بزرگ نیست، سازوکارهایی برای پرداخت بدهی‎ها تعریف کرده‎‎ایم و در باقی موارد، شرکت ملی نفت ایران به منظور پرداخت بدهی‎های حال شده به پیمانکاران، اوراق بهادار (تعهدنامه) ۲ساله منتشر و به پیمانکاران ارائه می‌‌کند که پیمانکاران می‎توانند از این اوراق بهادار به عنوان ضمانت‎نامه قابل قبول در مناقصات و قراردادهای شرکت ملی نفت هم استفاده کنند، همچنین خریداران نفت و فرآورده‎های نفتی می‎توانند این اوراق را به عنوان ضمانت خرید اعتباری به شرکت ملی نفت ارائه دهند.

عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت طی یک ماه آینده

وی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در بخش اجرای بسته‎های طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت پرداخت و با اشاره به امضای یک قرارداد، برگزاری هشت مناقصه و آماده شدن اسناد مناقصه باقیمانده، اعلام کرد: در اجرای این طرح، برای نخستین بار در صنعت نفت، فهرستی از اقلامی که باید از داخل کشور خریداری و تامین شود، آماده شد و البته تمهیداتی را نیز در نظر گرفته‎ایم که پیمانکاران برای تامین کالاهایی که در داخل موجود نیست نیز با مشکل روبه‌رو نشوند.

کاردر با اشاره به راهکارهای تامین منابع مالی برای اجرای این بسته‎ها گفت: با همکاری بورس، الگوی عرضه اوراق منفعت را طراحی و مجوزهای لازم را دریافت کرده‎ایم که این اوراق با نرخ ۱۹ درصد عرضه خواهد شد.

به گفته وی، به این منظور طی یک ماه آینده بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر و عرضه می‌‌شود و به جز اوراق منفعت، بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز طرح، از محل عواید ناشی از تولید اضافی میدان‌ها تامین خواهد شد.

قرارداد توسعه میدان کرنج امضا می‎شود

کاردر درباره مذاکراتی که در قالب قراردادهای جدید نفتی دنبال می‌‌شود، گفت: برای سه میدان در حال مذاکره‎ایم؛ همچنین با خروج توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اطلاعات مهندسی، نقشه‎ها و ... در اختیار شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) قرار گرفته است.

وی گفت: توافقنامه‎ای که بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس برای توسعه میدان کرنج امضا شده بود، به‌زودی نهایی و قرارداد آن امضا می‎شود.

تداوم رویکرد برون‎سپاری و خصوصی‎سازی در نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بار دیگر بر راهبردهای این شرکت مبنی بر حرکت از سمت حاکمیت به سمت کارفرمایی، تغییر ساختار کارفرمایی و برون‎سپاری و خصوصی‎سازی تاکید کرد و افزود: در مسیر برون‎سپاری فعالیت‎ها می‎توان به واگذاری بهره‎برداری میدان آزادگان، واگذاری تلمبه‎خانه غرب کارون، امضای قرارداد احداث مخازن ذخیره‎سازی نفت خام بندر جاسک (BOT) و واگذاری تکمیل پروژه NGL خارک اشاره کرد.

کاردر درباره راهبرد واگذاری جمع‎آوری گازهای مشعل این شرکت نیز به امضای قرارداد بهسازی و احداث تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون اشاره کرد و درباره اقدام‌های جاری در این زمینه گفت: شرکت نفت و گاز اروندان، مزایده فروش گازهای مشعل منطقه جفیر را به میزان ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز در دستور کار دارد و شرکت نفت مناطق مرکزی نیز قرار است مزایده فروش گازهای مشعل میدان‌های چشمه‎خوش، دهلران، سرکان/ماله‎کوه، سروستان/سعادت‎آباد و نفت‎شهر/سومار را به میزان ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز برگزار کند. همچنین با شرکت پتروپالایش مسجدسلیمان برای جمع‎آوری گازهای مشعل منطقه مسجدسلیمان تفاهم‌نامه‎ای امضا کرده‎ایم.

وی یادآور شد: با همه محدودیت‎های پیش‎آمده، اجازه نمی‎دهیم فعالیت‎های توسعه‎ای صنعت نفت خدشه‎دار شود و امیدواریم جامعه علمی و دانشگاهی نیز ما را در این مسیر یاری کند.