به گزارش اکونا پرس،

علیرضا خاکی‌فیروز در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: رئیس سازمان ملی استاندارد از اول بر اجرایی شدن ۸۵ استاندارد خودرو تاکید داشته و ما مصمم هستیم همه این قوانین و مقررات را با همکاری و مشارکت شرکت‌های خودروساز اجرایی و عملیاتی کنیم تا امنیت مردم تضمین و تامین شود.

وی با تبریک روز جهانی استاندارد خاطرنشان کرد: تائید صلاحیت‌ها براساس اصول و مفاهیم بین‌المللی انجام می‌شود و هیچ تفاوتی با تائید صلاحیت در کشورهای دیگر اروپائی، آمریکایی و آسیایی ندارد.

رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان استاندارد افزود: طولانی شدن فرآیند تائید صلاحیت‌ها را تا حدودی قبول می‌کنم که البته این موضوع بستگی به این دارد که چقدر و در چه زمانی شرکت‌ها الزامات استاندارد را استقرار داده و عدم انطباق‌ها را رفع کنند تا پرونده در کمیته تصمیم‌گیری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

خاکی‌فیروز گفت: بخشی از این پروسه در اختیار ماست که سعی می‌کنیم به سرعت این کارها انجام شود اما بخشی از این پروسه مربوط به آزمایشگاه و شرکت‌های بازرسی است که در چه زمانی عدم انطباق‌ها را رفع کنند و سیستم را استقرار دهند که این امر سبب طولانی شدن فرآیندها می‌شود.

وی بیان کرد: در کشور یک هزار آزمایشگاه آزمون و کالیبراسیون را تائید صلاحیت کردیم و ۱۶۰ شرکت بازرسی فنی در زمینه‌های مختلف تائید صلاحیت شده‌اند.

رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان استاندارد با بیان اینکه ۱۴ نهاد صدور گواهی تائید شده‌اند و گواهی صادر شده آنها در بیش از ۸۲ کشور دنیا دارای اعتبار است، اضافه کرد: نتایج آزمون و شرکت‌های بازرسی و فنی ما به زودی در ۸۳ کشور جهان دارای اعتبار خواهد بود.

خاکی‌فیروز ادامه داد: نشان استاندارد ما در داخل کشور دارای اعتبار است و از آن به عنوان نشان کیفیت یاد می‌شود اما در خارج از مرزها تائید صلاحیت و نتایج آزمون و گزارش نهایی در قالب سیستم مدیریت کیفیت به شکل تائید صلاحیت بین‌المللی و جهانی اتفاق افتاده و نهادهای بین‌المللی در این زمینه دخیل هستند.

وی در مورد سطح استاندارد ملی ایران نیز اظهار کرد: سطح استاندارد در رده تکنولوژی، دانش و فناوری‌ها قابل بررسی و تدوین است و اکثر استانداردهای ما در مطابقت با استاندارد بین‌المللی و جهانی است به طوری که تعداد بسیار زیادی از استانداردهای ما مورد تائید و مقبول سازمان جهانی استاندارد بوده و قابل رقابت با کشورهای دیگر است.