به گزارش اکونا پرس،

به نقل از رویترز، روز جمعه با نشانه‌هایی از افزایش تقاضای چین، قیمت‌های نفت بالا رفت، اما با نگرانی از کاهش فعالیت‌های اقتصادی به علت جنگ تجاری و افزایش ذخایر نفت آمریکا، قیمت‌ها از لحاظ هفتگی با افت همراه شدند.

تا ساعت ۱۲:۲۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال ۲۰ سنت افزایش یافت و به ۷۹.۴۹ دلار رسید.

قیمت نفت خام سبک آمریکا هم ۱۵ سنت افزایش یافت و به ۶۸.۸۰ دلار برای هر بشکه رسید.

تا این ساعت، قیمت نفت برنت از لحاظ هفتگی ۱ درصد کاهش یافته است و قیمت نفت خام آمریکا هم این هفته ۳.۵ درصد سقوط کرده است. در صورتی که این روند تا پایان جلسه معاملاتی امروز ادامه یابد، هر دو شاخص دومین هفته متوالی کاهش قیمت را ثبت خواهند کرد.

داده‌های دولتی چین نشان داد که مصرف پالایشگاه‌های چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، در ماه سپتامبر به رکورد تاریخی ۱۲.۴۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. این درحالیست که پالایشگاه‌های مستقل پس از تعطیلات طولانی خود در تابستان که برای تقویت انبارهای نفت انجام شده بود، دوباره کار خود را آغاز کردند.

از سوی دیگر با بازگشت به کار چند پالایشگاه‌ بزرگ دولتی چین، که به منظور تعمیر و نگهداری تعطیل شده بودند، تقاضای نفت چین از این هم بالاتر خواهد رفت.

اما آن‌چه باعث ایجاد فشار رو به پایین بر قیمت‌ها شد، کند شدن رشد اقتصادی چین است که این نگرانی را به وجود می‌آورد که جنگ تجاری تاثیر منفی خود بر اقتصاد چین را آغاز کرده باشد و تقاضای نفت کاهش پیدا کند.

بااعلام افزایش شدید میزان ذخایر نفت آمریکا در هفته اخیر، قیمت‌ها بیشتر تحت فشار قرار گرفتند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد میزان ذخایر نفت این کشور ۶.۵ میلیون بشکه رشد کرده است.