به گزارش اکونا پرس،

غلامحسین شافعی در نشست با روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران به جلسه اخیر شورای پول و اعتبار اشاره کرد و از استقبال رئیس‌کل بانک مرکزی از دیدگاه‌های بخش خصوصی در مورد بی‌نتیجه بودن پیمان‌سپاری ارزی خبر داد.

شافعی در این نشست اعلام کرد اتاق ایران قصد دارد نظرات خود را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال کند بنابراین از روسای کمیسیون‌ها خواست نظرات کمیسیون متبوع خود را در مورد نتایج اجرای پیمان‌سپاری ارزی اعلام کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه شورای پول و اعتبار موضوع پیمان‌سپاری ارزی مطرح شد و با توجه به تجربه بدی که در این مورد داشتیم، برای اعضای شورا تشریح کردم که گرفتن تعهد از صادرکننده برای برگشت ارز به کشور، بی‌معنی است. صادرکننده واقعی برای ادامه کار خود باید ارز را به کشور برگرداند و راهی جز این ندارد. بنابراین نتیجه گرفتن این تعهد منجر به حضور افراد غیرحرفه‌ای در این وادی می‌شود. مانند آنچه در گذشته تجربه کردیم و دیدیم عده‌ای که حتی یک قلم کالا صادر نکرده بودند به عنوان صادرکننده نمونه از سوی رئیس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند.

به اعتقاد وی ارز و سرمایه کشور بیشتر از اینکه توسط صادرکنندگان خارج شود از راه‌های دیگری خارج می‌شود.

رئیس اتاق ایران همچنین گفت: در این جلسه موضوع قیمت پایه‌های صادراتی و غیرواقعی بودن آنها را گوشزد کردم و خواستار اصلاح قیمت‌ها شدم.

شافعی در ادامه آمار منتشر شده در مورد میزان صادرات غیرنفتی را نادرست خواند و ادامه داد: با توجه به غیرواقعی بودن بهای پایه‌های صادراتی، آمار منتشر شده در مورد میزان صادرت غیرنفتی در 6 ماه اول سال (40 میلیارد دلار) نادرست است و کمتر این میزان است.