به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شاتا ، محمد دره وزمی از سازمان ایدرو در کردستان، خواست تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعه ایی در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان گام های بزرگی را بردارند.

وی به وضعیت صنعت در کردستان اشاره کرد و افزود: حدود 52 درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان با اشتغال زایی 10 نفر به پائین، 42 درصد بین 10 تا 50 درصد و مابقی بالای 100 نفر اشتغال زایی دارند. که این میزان واحد صنعتی هیچ سنخیتی با ظرفیت ها و پتانسیل های کردستان ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه تاکید کرد: باید با تلاش و برنامه ریزی درست و همچنین شناسایی ظرفیت های استان مشکل بیکاری در کردستان را مرتفع کرد.

دره وزمی گفت: در هیچ نقطه از کشور با واحدهای تولیدی زیر 10 نفر اشتغال، فرهنگ صنعتی حاکم نخواهد شد. لذا باید برای نهادینه کردن فرهنگ صنعتی، در راه اندازی و ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ و پیشران ورود کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در 5 سال گذشته به افتتاح واحدهای بزرگ با حضور رئیس جمهور و هیات همراه در کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ زنی زنجیره فولاد کردستان هم در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان به عنوان یک واحد صنعتی مادرتخصصی به زمین زده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان با اشاره به وجود دو خط 46 و 56 اینچ خط لوله گاز در کردستان خواستار ورود سازمان ایدرو در زمینه صنایع پتروشیمی بعنوان یک مزیت نسبی و سرمایه گذاری سوده و کم ریسک شد.

دره وزمی سایر مزایا و پتانسیل کردستان را وجود سدهای زیاد با ذخیره مناسب و قابل توجه آب، وجود 23 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و مرزهای رسمی کردستان، بزرگترین تولید کننده توت فرنگی کشور، تولید بیش از 300هزار تن سیب زمینی درسال، گیاهان دارویی با تنوع قابل توجه، نیروی انسانی تحصیل کرده، آب و هوای مناسب و... عنوان کرد.

وی گفت: در هیچ کجای این کشور فرهنگ صنعتی ایجاد نشده است مگر اینکه صنایع بزرگ و پیشران در منطقه راه اندازی شده باشد.

اصغر حق پناه سرپرست هیات اعزامی سازمان ایدرو هم از تصمیم این سازمان در زمینه سرمایه گذاری در کردستان خبر داد و افزود: هدف از سفر به کردستان شناسایی ظرفیت های صنعتی برای سرمایه گذاری و ورود ایدرو برای سرمایه گذاری در کردستان است.

در ادامه جلسه سایر اعضا به ارائه ظرفیت ها و پتانسیل های استان و نظرات خود در راستای چگونگی ورود سرمایه گذاران به استان پرداختند .