به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خودروسازی یک صنعت عمده است در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ثبت سفارش خودروها بسته شده و این موضوع برای مشاغلی مانند اسقاط خودروها که پیش از این هر خودرویی وارد می شد تعدادی خودرو اسقاط می کردیم چه راهکاری دارید؟ افزود: حدود 70 تا 80 درصد از خودروهای ما ساخت داخل است و اگر جایی به دلیل شرایطی واردات خودرو را ممنوع کردیم که درست نیز بوده ،در مقابل خودروسازان عمده داخلی را موظف کردیم و پیگیر هستیم خودروهایی که در داخل ساخته می شود، با افزایش تولید کیفیت و قیمت هم اصلاح و بهتر شود.

وی گفت: اسقاط بخش عمده خودروها در مقابل واردات بوده و باید به فکر طرح های جایگزین باشیم چون خودروهای جایگزین زیادی داریم مانند خودروهای سنگین حتی تراکتور که ظرفیت های جدیدی ایجاد خواهد شد.

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان به رغم پیش فروش خودرو تا سال 98 زیان ده شده اند؟ افزود: متفاوت است ممکن است برخی ضرر بدهند و برخی مدل های دیگر ضرر نمی دهند بطور کلی اگر ضرر می دهند وظیفه دارند شیوه های مدیریت و نحوه هزینه و مقیاس های تولید را اصلاح کنند چون این شاخص ها در قیمت تمام شده تاثیر دارد اما بطور کلی نمی توان گفت خودرو صنعت زیان ده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشتریانی که خودرو خارجی پیش خرید کرده اند و این خودروها در گمرک مانده است و اجازه ترخیص ندارد گفت: بخشنامه ما برای ترخیص کالاها به غیر از خودروها بوده است، واردات خودرو بطور کامل( cbu ) ممنوع است برای موارد خاص باید بررسی کنیم.

وی در زمینه طرح کسب و کار دولت به عنوان رونق تولید نیز گفت: دولت اعتقاد ندارد با تسهیلات دهی همه مشکلات را حل می کند تسهیلات دهی در جای خودش قرار دارد جایی که واحدهای تولید امکان تولید داشتند کارگر آموزش دیده و تجهیزات و حتی بازار فروش نیز داشتند اما بخاطر شرایط جدید اقتصادی مثلا چک برگشتی داشتند و نمی توانستند تسهیلات بگیرند دولت برای آنها استثناء قرار داده و این موارد را ندیده گرفته است.

رحمانی افزود: برنامه های دیگری نیز در کنار نوسازی صنایع و بهبود فضای کسب و کار داریم که باید همه در کنار هم دیده شود گرچه رونق به طور کلی برخلاف تصور برخی ، موفق بوده است.

وی گفت: تاکنون دولت ارز کالاهای وارداتی را به نرخ مصوب تامین کرده و به حد کافی ذخیره داریم و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است.

رحمانی افزود: نوسان قیمت در زمینه کالاهای اساسی کمتر بوده و کالاهای عمومی غیر اساسی در ماه های اخیر نوسان قیمت داشته که رئیس جمهور تاکید کرد که شاهد نوسان کمتر آنها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ساز و کاری تعیین می کنیم مانند سامانه 124 بصورت آنلاین، باید تمهیداتی اندیشیده شود که قیمت ها بروز باشد و از تولید تا زمانی که کالا به دست مصرف کننده می رسد مسئول کنترل و نظارت بر آن هستیم.

وی در پایان درباره شباهت 13 آبان 57 و 97 نیز گفت: با همان روحیه و انگیزه سال 57 باید با هم باشیم و توطئه های را خنثی کنیم چون رمز ایستادگی در مقابل دشمن با هم بودن است و باید دست به دست هم بدهیم تا از این مرحله گذر کنیم.