به گزارش اکونا پرس،

هدایت فهمی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با بیان این مطلب، افزود: کاهش نرخ هدررفت آب در شبکه‌های توزیع آب شهری از جمله وظایف دولت و مدیریت آب کشور است.

وی ادامه داد: عمری از شبکه‌های آبرسانی کشور گذشته و بسیاری از این شبکه‌ها فرسوده و دچار نشتی هستند.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: نشت یابی و اصلاح سیستم‌های توزیع آب شهری هم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و هم از نظر تاثیرات زیست محیطی بسیار مهم است و در طی سال‌های اخیر کاهش تلفات آب به عنوان یکی از راهبردی ترین و اقتصادی ترین راه‌های مقابله با کم آبی در کشور مطرح شده است.

فهمی بیان داشت: هزینه‌های سنگین ساخت و نگهداری سازه‌های کنترل و نگهداری آب‌های سطحی مانند سدها، تاسیسات لازم برای استحصال آب از منابع زیر زمینی مثل پمپ‌ها و خطوط انتقال آب، ‌های تصفیه و سالم سازی آب و غیره از دلایل بسیار مهم این راهبرد است.

وی گفت: استفاده بهینه و کامل از منابع موجود با توجه به افزایش رو به رشد جمعیت، کاهش نسبی مقدار نزولات جوی و از همه مهمتر کمبود منابع آبی قابل استحصال موجود در کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو افزود: جلوگیری از تلفات آب خود می‌تواند یک راهکار مناسب برای نگهداشت آب در کشور باشد.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب در شهرهای ایران هم اکنون ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از مناطق کلان شهرهای کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

فهمی یادآورشد: مصرف بهینه و معقول از آب شهری مستلزم فرهنگ سازی، بکارگیری از تجهیزات کاهنده مصرف آب، استفاده از لوازم خانگی با میزان مصرف استاندارد، روش بازچرخانی آب خاکستری و بسیاری موارد دیگر است.