به گزارش اکونا پرس،
آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با روابط عمومی منطقه آزاد چابهار برآیند دیدارها و بازدیدهایش را اینطور توضیح داد: «با توجه به آنچه که من از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار دیدم به این نتیجه رسیدم که چابهار در شرایط کنونی موتور محرکه کشور است.»

او با اشاره به کیفیت مدیریت منطقه آزاد چابهار ادامه داد: «نحوه اجرای مسئولیت‌ها در رده‌بالای مدیریت منطقه آزاد چابهار و عملکرد آقای دکتر کردی فکر می‌کنم که ظرفیت‌های این منطقه تاکنون چنان‌که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته است.»

آقاپور علیشاهی ادامه داد: «صادرات از چابهار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین کشورهایی چون پاکستان و هند با توجه به دارا بودن مرزهای زمینی و نزدیکی مسیر دریایی موضوعی است که باید روی آن تمرکز کرد و منطقه آزاد چابهار در این زمینه پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد. از طرفی مناسبات اقتصادی و استراتژیک با این کشورها در سال‌های گذشته نادیده گرفته‌شده و باید به مرکز توجه بیاید.»

او به ظرفیت بازار کشوری مانند پاکستان اشاره کرد و گفت: «بازار بکر کشور پاکستان با 130 میلیون جمعیت می‌تواند هدف بسیار خوبی برای محصولات غذایی، پتروشیمی و خدمات مهندسی و فنی باشد. بازاری که تا الان در مناسبات کشور ما گمشده بوده است و حالا چابهار می‌تواند پل محکمی برای درآمد اقتصادی از این حوزه باشد.»

او با تأکید بر نقش منطقه آزاد چابهار در ارتباط مؤثر با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، گفت: «چابهار می‌تواند اعتمادبخش خصوصی را در ایران جلب کند همچنین می‌تواند در مسیر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه در کشورهایی چون امارات، پاکستان، هند و... قدم‌های مؤثری بردارد و شاخص‌هایی مانند تولید ناخالص ملی و صادرات محصولات غیرنفتی را ارتقا دهد. البته این امر در صورتی ممکن است که همه مسئولان اعتماد لازم به چابهار و مردم بلوچ داشته باشند.»

این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد پروژه‌های فنی در حال اجرا در منطقه آزاد چابهار هم گفت: «از بابت برنامه‌ریزی‌هایی که برای پروژه‌هایی مانند پتروشیمی انجام‌شده، جای خرسندی بسیاری وجود دارد چون می‌بینیم که مسئولان چشم‌انداز خوبی تعریف کرده‌اند، چشم‌اندازی که توجه بیشتر مجلس و دولت را می‌طلبد و برای تحقق آن هردوی آنها باید پای‌کار بایستند.»

او ادامه داد: «تاکنون معرفی خوبی برای پروژه‌هایی مانند پتروشیمی منطقه آزاد چابهار صورت نگرفته است درحالی‌که برای به ثمر رسیدن پروژه‌های این‌چنینی اقداماتی مانند معرفی و مطرح‌شدن در سطح کل کشور نیاز است. باید این پروژه‌های باعظمت و با بازگشت خوب سرمایه باید به‌کل کشور معرفی شوند و توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنند. این کار نیاز به تبلیغات رسانه‌ای عظیم دارد.

چابهار، قطب صادرات مواد غذایی

آقاپور علیشاهی به برخی از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار به‌صورت ویژه اشاره کرد و گفت: «از نظر اقتصادی این منطقه می‌تواند قطب و هاب صادرات صنایع غذایی و صنایع‌دستی به کشورهای همسایه و حتی کل دنیا باشد.»

او ادامه داد: «با توجه به موقعیت حساسی که در حال حاضر کشور در آن قرار دارد باید تأکید کنم که منطقه آزاد چابهار می‌تواند شاهراهی برای مدیریت تحریم‌ها و فعالیت‌های ارزی و بانکی باشد. در این منطقه صرافی‌ها امکان فعالیت‌های گسترده دارند و می‌توانند آزادانه کار کنند.»

خواهرخواندگی اقتصاد شمال غرب و جنوب شرقی کشور

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی به پیشنهادی که از سوی او به مسئولان مختلف ارائه‌شده هم اشاره کرد و گفت: «باید با اقداماتی مانند اعلام خواهرخواندگی اقتصاد شمال غرب و جنوب شرقی کشور پتانسیل‌های منطقه آزاد چابهار پررنگ‌تر معرفی شود. برای این کار لازم است که اتاق بازرگانی در تبریز و آذربایجان شرقی به منطقه بیایند و ظرفیت‌ها را ببینند تا چابهار به‌عنوان کانال ورود اقتصاد ایران به دنیا معرفی شود.»

او ادامه داد: «اگر چنین دیدگاهی داشته باشیم پیشرفت می‌کنیم. در نشستی که با اعضای اتاق بازرگانی و جمعی از فعالین اقتصادی داشتیم ۲۴ نکته را نت‌برداری کرده‌ام تا به آنها رسیدگی شود. از این موارد ۸ مورد مربوط به مجلس است که با اصلاح قوانین قدم در مسیر استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار برداریم. البته این را هم باید بگویم که در یکسری از موارد عدم شناخت و آگاهی در ما به چشم می‌خورد که اگر شناختمان کافی شود می‌بینیم که باید در برخی از قوانین استثناهایی داشته باشیم تا مانع این حرکت عظیم روبه‌جلو نشویم و بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در مناطقی مانند منطقه آزاد چابهار برای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.»

آقاپور علیشاهی در پایان گفت: «در چند سال اخیر قدم‌های خوبی از سوی منطقه آزاد چابهار برداشته‌شده اما ما باید برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدامات بیشتری انجام دهیم و زمینه‌هایی برای پایبند کردن آنها فراهم کنیم. یکی از کارهایی که باید انجام شود اصلاح قوانین دست و پاگیر است. ما باید به نقطه‌ای برسیم که بدانیم در حوزه‌های اقتصادی نظارت برای مدیریت و کنترل اوضاع باشد و نه مچ‌گیری تا تجار بتوانند بدون ترس به بازار بزرگی به نام چابهار نگاه کنند.»