به گزارش اکونا پرس،

امروز (سه‌شنبه) نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون سازمان توسعه تجارت، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو و مدیرعامل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار شد. این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

محمدرضا مودودی در این نشست خبری گفت: صادرات در چند ماه ابتدای سال ٩٧ روند رو به رشد خود را داشته و در هفت ماهه نیز ١٣درصد رشد را تجربه کردیم و صادرات از مرز ٢٧ میلیارد دلار هم گذشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرات صنعتی به ١٢میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار رسیده و نرخ رشد خوبی را تجربه کرده است، افزود: صادرات فرش و صنایع دستی با ١٤ درصد کاهش مواجه شده که به دلیل توقف صادرات فرش به آمریکا بوده است.

مودودی در ادامه گفت:صادرات فرش و صنایع دستی 14 درصد کاهش داشت که متاثر از توقف صادرات به بازار آمریکا بوده است؛زیرا بازار آمریکا یکی از بازارهای مقصد مهم در بخش فرش و صنایع دستی بود.

وی تصریح کرد: عراق رتبه اول کشورهای هدف صادراتی ایران را برای اولین بار به خود اختصاص داده و چین با ۱۱  درصد رشد، دومین بازار صادراتی ایران بوده است.   کشورهای همسایه پتانسیل یکهزار میلیارد دلار واردات کالا را دارند و اگر ما بتوانیم بخشی از این بازار را تامین کنیم حتما می توانیم سایر بازارها را جبران کنیم.

به گفته مودودی، ایران به سیزده بازار همسایه، ٥٠ درصد صادرات خود را متمرکز کرده و شرایط فراهم است تا بیش از این نیز صادرات خود را به این بازارها گسترش دهیم. بخش صادرات به هرحال در شرایط تحریم و فشارهای خارجی خوب عمل کرده است.

مودودی به برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که آذرماه قرار است برگزار شود، اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه محلی برای معرفی پتانسیل های صادراتی ایران است و می تواند با حضور تجار خارجی کار را به شکل مناسبی برای معرفی پتانسیل های صادراتی ایران پیش برد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تحریم را فرصت مناسبی دانست و خاطرنشان کرد: هدف دشمن محدودسازی تجارت خارجی ایران است و آنها می خواهند دسترسی به درآمدهای ارزی ایران را محدود کند؛ اما فرصت برای تولیدکنندگان داخلی است تا به ساخت داخل عمق ببخشند و در غیبت واردکنندگانی که ایران را به عنوان نوزدهمین بازار بزرگ دنیامی شناسند، کار خود را توسعه دهند. صادرات البته نشانه خوبی است که نشان می دهد تولید ایران قابلیت خوبی دارد و باید سیاست های ارزی را با سیاست های تجاری همخوان کرد.

پیش بینی حضور 600 تاجر و بازرگان خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2018

همچنین رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نیز که در این نشست حضور داشت گفت که طبق پیش‌بینی‌ها بیش از ۶۰۰ تاجر و بازرگان در آن شرکت خواهند کرد.

مجید تکبیری - رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی - با اشاره به برگزاری این دوره از نمایشگاه در فضای تحریم، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حداقل ۶۰ کشور و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تاجر و بازرگان خارجی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

وی همچنین یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه را، تقویت بسترهای صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط عنوان کرد و گفت: برگزاری بازدیدهای صنعتی، نشست‌ها و همچنین حضور مجموعه‌هایی که به حوزه صادرات خدمات ارائه می‌دهند از جمله هدفگذاری‌های این مجموعه در نمایشگاه است.

به گفته رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌هایی صادراتی ایران، در اولین و دومین دوره این نمایشگاه به ترتیب ۳۹ و ۴۸ کشور حضور داشتند که منجر به انعقاد حدود ۷۰ و ۱۰۰ قرارداد و تفاهمنامه تجاری شد.

تکبیری گفت: برای دوازده گروه کالایی از جمله ساختمان، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، چرم، پوشاک، نساجی و صنایع دستی فضا فراهم شده تا به معرفی توانمندی های خود بپردازند، البته هدف دیگر تقویت بازاریابی برای بنگاههای کوچک و متوسط است.

لازم به ذکر است نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

 

59003663