به گزارش اکونا پرس،
به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، طی هفت ماهه سال‌جاری 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی به ارزش 5 میلیارد و 343 میلیون دلار وارد کشور شده است.
بنابر این گزارش ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم ازجمله کالاهای اساسی هستند که طی هفت ماهه سال‌جاری وارد کشور شده‌اند.
این گزارش حاکی است بررسی آمار تجارت خارجی طی مدت مذکور بیانگر این است که ذرت بیشترین و گندم کمترین میزان واردات را داشته‌اند.
این گزارش می‌افزاید، ذرت، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز و جو با روند افزایشی همراه بوده‌اند. به طوری که ذرت 21 درصد، دانه‌های روغنی 22 درصد، گوشت قرمز 19 درصد و جو با 9 درصد از نظر ارزش روند افزایشی داشته‌اند.
این گزارش می‌افزاید ذرت درصدر کالاهای اساسی وارد شده قرار دارد که به میزان 4 میلیون و 766 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 118 میلیون دلار وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است.
بنابراین گزارش ؛ فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در هفته های گذشته دستور ترخیص سریع و حمل یکسره کالاهای اساسی و ضروری از گمرک به کارخانه ها را به گمرکات کشور اعلام کرده و با پیگیری های رئیس کل گمرک ایران خدمات شبانه روزی و 24 ساعته گمرک در شرایط ویژه اقتصادی به کالاهای اساسی در گمرکات مهم کشور صورت می گیرد و روند ترخیص این کالاها به صورت لحظه ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می شود .