به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، سیدحسین میرشجاعیان این بهبود رتبه را مرهون ارتقای سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی از طریق کاهش مولفه‌های زمان و هزینه صادرات و واردات خواند که سبب تسهیل انجام تجارت در ایران از طریق کاهش مولفه‌های زمان مطابقت اسنادی صادرات به میزان ۸۷ ساعت، هزینه مطابقت مرزی صادرات به میزان ۱۵۰ دلار، هزینه مطابقت اسنادی صادرات به میزان ۶۵ دلار، زمان مطابقت اسنادی واردات به میزان ۱۵۲ ساعت، و هزینه مطابقت اسنادی واردات به میزان ۱۰۷ دلار شده است.
میرشجاعیان گفت: بر اساس گزارش سال جاری (۲۰۱۹ میلادی)، همچنین جایگاه منطقه‎ای نماگر تجارت فرامرزی، هم به لحاظ امتیاز ازسطح پایین‌تر از میانگین امتیاز منطقه در گزارش سال گذشته (۲۰۱۸ میلادی) به سطح بالاتر از میانگین امتیاز منطقه جهش یافته و هم به لحاظ رتبه در منطقه منا از رتبه ۱۵ در سال گذشته به رتبه ۱۰ ارتقاء یافته است.
به گفته وی، بر اساس این گزارش، کاهش زمان مورد نیاز فرآیند ورشکستگی از ۵/۴ به ۵/۱ سال و افزایش نرخ بازستانی (نرخ احیا و تجدید بنگاه اقتصادی) از ۴/۱۵ به ۱/۳۷ سنت در ایران، نیز موجب افزایش امتیاز کشور از۹۳/۲۳ به ۵۷/۳۵ و ارتقای رتبه آن از ۱۶۰ به ۱۳۱ شده است.
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در ادامه، اظهار داشت: پذیرش اصلاحات آنلاین کردن پرداخت سهم تامین اجتماعی، درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه اصلاحی مالیات بر درآمد شرکت توسط بانک جهانی، سبب کاهش مولفه مدت زمان صرف شده برای پرداخت مالیات از ۳۴۴ به ۲۱۶ ساعت گردیده و افزایش امتیاز نماگر از ۵۷/۵۶ به ۷۸/۵۶ و ارتقای رتبه آن از ۱۵۰ به ۱۴۹ را به دنبال داشته است.
در عین حال به گفته میرشجاعیان، در گزارش اخیر بانک جهانی، امتیاز سهولت شروع کسب‌وکار ایران از ۵/۸۵ به ۷۹/۶۷ کاهش یافته و رتبه ایران در این نماگر سقوط ۷۶ پله‌ای را تجربه کرده است.
میرشجاعیان ادامه داد: بر اساس این گزارش، رکورد افزایش مدت زمان در نماگر شروع کسب‌وکار ایران، با ثبت عدد افزایش ۵۷ روزه زده شده و تعداد مراحل شروع کسب‌وکار نیز از ۵/۸ به ۵/۱۰ مرحله افزایش یافت.
وی با اعلام تنزل ۶۱ پله‌ای‌ رتبه ایران در نماگر اخذ مجوزهای ساخت ایران و کاهش امتیاز از ۰۷/۷۸ به ۱۱/۶۹ در گزارش اخیر بانک جهانی، از افزایش ۳۱ روزه مدت زمان اخذ مجوزهای ساخت ایران بخاطر اضافه شدن مرحله اخذ مجوز ایمنی از آتش‌سوزی و نیز افزایش مولفه هزینه از ۲ دلار به ۶/۶ دلار (بیش از ۳ برابر) خبر داد.
میرشجاعیان در بخش دیگری از سخنان خود، از بهبود ۲.۳۴ واحدی امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب‌وکار بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی بانک جهانی خبر داد و گفت: این افزایش امتیاز، ایران را به لحاظ بزرگی تغییر امتیاز در رده هجدهم جهان قرار داده است.
وی افزود: با وجود این افزایش در امتیاز، رتبه ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب‌وکار با ۴ پله تنزل روبرو شده و از ۱۲۴ در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۲۸ در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده است که این امر به وضوح بیانگر اقدامات موثرتر سایر کشورها در این زمینه است.
وی گفت: شاخص سهولت انجام کسب‌وکار هر ساله توسط بانک جهانی و از طریق بررسی وضعیت ۱۰ نماگر درخصوص قانون‌گذاری و تنظیم مقررات شامل "شروع کسب‌وکار، اخذ مجوزهای ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون" کشورها و رتبه‌بندی آنها صورت می‌گیرد؛ ملاک بررسی ۱۰ نماگر فوق مدت زمان، تعداد فرآیند و میزان هزینه‌ها است.
گفتنی است، آخرین گزارش سهولت انجام کسب‌وکار بانک جهانی (DB۲۰۱۹)، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در بازه زمانی ۲ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۶) تا ۱ می ۲۰۱۸ (۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷) در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۹ آبان ماه جاری) منتشر شد.