به گزارش اکونا پرس،

هم اکنون ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که طبق برنامه ریزی صورت گرفته این عدد تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۰۰۰ مگاوات و تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۴۰۰۰ مگاوات می‌رسد همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته می‌بایست در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار شود که طبق گفته‌های رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از نیمه تیرماه ۱۵۰۰ مگاوات از این نیروگاه‌های جدید وارد مدار خواهد شد.

همچنین در بخش آب و فاضلاب نیز قرار شده با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۰ طرح بزرگ آبفا در کشور به بهره‌برداری برسد که از بین این طرح‌ها ۲۶ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت روزانه ۴۸۳ هزار مترمکعب و ۱۲ تصفیه‌خانه آب با ظرفیت بیش از یک میلیون مترمکعب خواهد بود.

علاوه بر این نیز در سال جدید ۱۳ سد با ظرفیت ۸۰۰ میلیون مترمکعب به همراه دو سامانه نمک‌زدایی با ظرفیت ۲۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به بهره‌برداری خواهند رسید.

همچنین بر اساس برنامه‌های وزارت نیرو در سال جاری قرار شده تا نصب کنتورهای هوشمند برای پرمصرف‌ها توسعه پیدا کند، چراکه این کنتورها نقش مهمی در مدیریت مصرف دارند.

علی‌رغم گام های آهسته وزیر نیرو در سال ۱۳۹۶ به نظر می‌رسد که امسال، سال تحرک صنعت آب و برق باشد و امید می‌رود که با اجرای درست برنامهها بتوان چالشهای پیش روی این دو صنعت حیاتی را کنار گذاشت.